"לוגו חייב להעביר רגש, ליצור הזדהות"
מומחה המיתוג פיליפ בולקיה בראיון מיוחד: על הסודות של עיצוב לוגו טוב ולמה בכל זאת חשוב להחליף אותו כל כמה שנים. ויש גם טיפים לבעלי עסקים
אירוע לא אקדמי בעליל הסעיר לאחרונה את אוניברסיטת תל-אביב: לאחר 50 שנה, הוחלט להחליף את הלוגו שלה. התוצאה התקבלה בקיתונות של ביקורת. "חבל שהתוצאה היא הכלאה בין רעיונות מורכבים מדי שמטשטשים את זהותה של האוניברסיטה", אמר המעצב הגרפי עודד בן יהודה בראיון לאתר Xnet. בהודעה שהוציאה האוניברסיטה נמסר שאחרי תהליך חשיבה של שנה הוחלט על עיצוב לוגו שמורכב משלושה עיגולים גדולים שמספרים "סיפור בשלושה שלבים, שמתחיל כמו רעיון מופשט, מתפתח ונעשה ברור יותר ומסתיים בעיגול מלא שבתוכו סמל האוניברסיטה הנוכחי". בחוגים האקדמיים הרימו גבה נוכח הצורך של גוף כל כך שמרן להתחדש.
"לוגו זה דבר שמתיישן", פוסק פיליפ בולקיה, ממתג על שעיצב ורענן מותגים רבים במשק הישראלי ועבודותיו מתנוססות על אריזות מוצרים שכולנו מכירים. "החברות הכי גדולות מבצעות שינויים קלים, לאורך השנים, כמעט מבלי שהלקוחות יבחינו בכך. הלוגו מעודכן על-פי רוח הזמן והמגמות העיצוביות של אותה תקופה, אבל תמיד התמצית הרעיונית תישאר בעינה. לכן אני ממליץ לבעלי עסקים להיות ערניים לגבי טרנדים שמשפיעים על תפיסתו של המותג. מה שהיה רלוונטי בשנות ה-90 אולי נראה לא רלוונטי ב-2016".
מה התפקיד של הלוגו?
"בעבר הלוגו נועד לעורר אמון בלב הצרכן. כיום הוא מעורר אהבה, הזדהות – או ההיפך. לוגו טוב חייב להעביר רגש. הוא חייב ליצור הזדהות. אבל קודם כל הוא חייב להיות מובן ולתאר את פעילות העסק ללא מילים".
מהו לוגו טוב?
"לוגו טוב זה כמו חבר טוב: בלי לשים לב אנחנו מנהלים איתו מערכת יחסים. אנחנו, הצרכנים, מנהלים מערכות יחסים עם כל הסימנים המסחריים שעוטפים אותנו. אנחנו אוהבים אותם, שונאים אותם, מזלזלים בהם – או אפילו לא שמים לב אליהם".
זו בדיוק הבעיה, מסביר בולקיה. "העולם המסחרי כל כך רווי בסימנים שמתחננים לתשומת לבנו עד שאנחנו מבחינים בפחות משליש מהסימנים שמשודרים אלינו. כשצרכן מסתובב לו בסופרמרקט, הוא אינו מבחין בכ-80% מכל המוצרים שעל המדפים. האריזה והנראות של המוצר משחקים פה תפקיד משמעותי. כאן נכנס לתמונה עיצוב הלוגו. זה לא משנה מה סוג העסק שלכם, בכל מקרה תרצו להבליט את המותג שלכם מהשאר".
לדברי בולקיה, הלוגו מבטא את אישיות המותג. רוח המותג מועברת לצרכנים באיך שהלוגו מדבר, איך שהוא נראה ומה הוא משדר: ריחוק טכנולוגי, חמימות אנושית, תיחכום או פשטות, כדאיות או יוקרה. עדות לחשיבות שמותגים מייחסים ללוגו שלהם ניתן למצוא בחשאיות הרבה שבה נשמר הלוגו החדש של חברת פרטנר עד להשקה הרשמית שהייתה בפברואר השנה.
מתלבטים איך צריך להיראות הלוגו שלכם? קבלו טיפים מהמומחה: בולקיה מחדד חמישה דברים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים לוגו.
1. קריאות והבנה: הלוגו צריך לשדר את מהות העסק, את תמציתו – ולא להטעות את הצרכן.
2. תימצות, זכירות וזיכוך: הלוגו הוא סימן שאמור להיקלט בזיכרון של הצרכן ולכן הוא צריך להיות פשוט, מדויק ותמציתי. ריבוי פרטים או מסרים יצור סימן מעורפל, לא קליט ולא חד משמעי.
3. נחשקות: בסוף, צריכים לאהוב אותך. הלוגו יכול לשחק תפקיד עצום במערכת היחסים שלך עם לקוחותיך. עיצוב לוגו נכון על חבילת עוגיות או על חזית חנות אופנה יכול לעורר תשוקה למוצר, נאמנות ואפילו רצון לשאת את הלוגו בגאווה על החולצה.
4. צבע: אין כללים לגבי שימוש בצבע בעיצוב לוגו. אפילו לוגו בשחור לבן, אם הוא מדויק, יכול לעורר תשוקה גדולה יותר בהשוואה ללוגו עם קשת צבעונית רחבה.
5. עקביות: מותגים חזקים בנויים על רציפות והמשכיות. חשוב שהלוגו ישמור על צורתו וצבעו בהופעה קבועה בכל הממשקים ובכל אינטראקציה עם הלקוח: מרמת השלט החיצוני, דרך כרטיס הביקור ועד האתר.