כיצד יש להתנהל לאחר אובדן או גניבת כרטיס אשראי? מדריך

יום רביעי,07 בדצמבר 2022

מה עושים כשכרטיס האשראי אבד או נגנב וכיצד ניתן להימנע מתרחיש שכזה? כל המדיע על התנהלות לאחר גניבת כרטיס אשראי בכתבה שלפניכם

הוא לא בכיס, הוא לא באוטו, הוא לא על המדף בבית. צריך להודות על האמת, כרטיס האשראי שלך אבד במקרה הטוב, או נגנב במקרה הרע. בכל מקרה התוצאה זהה – הכרטיס לא בידיך, ייתכן שהוא בידיו של מישהו אחר, וצריך להתחיל להתמודד עם המצב הזה. המצב זהה גם כאשר פרטי האשראי שלנו נגנבים באופן דיגיטלי באינטרנט.

אז מה באמת עושים? כיצד ניגשים לטפל בתקלה משבשת השגרה הזאת? ואילו פעולות צריך לנקוט כדי לחזור לשגרה הכי מהר שניתן? הכל בכתבה שלפניכם.

גניבת כרטיסי אשראי מה עושים

הצעד הראשון בעת אובדן או גניבת כרטיס אשראי או פרטי אשראי הוא דיווח לחברת האשראי. גם אם יכול להיות שאתם טועים, והכרטיס בכלל בתיק השני שנשאר בבית – דווחו לחברת האשראי. הסיבה היא שחברת האשראי יכולה לחסום את השימוש בכרטיס באופן מידי – כך שאם מדוברת בגניבה, או אם הכרטיס שנפל באוטובוס יגיע לידיים לא נכונות, לא ניתן יהיה למשוך כסף או לשלם באמצעותו. לקוחות אמריקן אקספרס יכולים לבצע את הדיווח על אובדן הכרטיס דרך האתר, האפליקציה או שירות הלקוחות.

מה קורה מהרגע שדיווחנו על אובדן או גניבת כרטיס אשראי? לחברת האשראי יש הליך מוסדר בדיוק למקרים כאלה. ראשית, כאמור, השימוש בכרטיס נחסם מיידית. כמו כן, עוד סיבה שבגינה חשוב לדווח מהר היא שעל כל יום שבו לא הודענו על האובדן, נשלם 30 שקל שתוספת סכום אחיד של 75 שקלים – או סכום העסקאות שבוצעו עד לרגע ההודעה, לפי הסכום הגבוה מביניהם.

נציג חברת האשראי יבדוק מולנו האם אנחנו רוצים לבטל את כרטיס האשראי לגמרי – כלומר, בכל מקרה נצטרך להנפיק כרטיס חדש; או להקפיא את השימוש בכרטיס בלבד – כך שאם הכרטיס באמת פשוט היה בתיק שהשארנו בבית, נוכל להחזיר אותו לפעילות בפשטות. החזרת כרטיס מוקפא לשימוש מתאפשרת בתוך 72 שעות מרגע הדיווח. לא מצאנו את הכרטיס בתוך פרק הזמן הזה? אפשר תמיד לבטל אותו.

כיסוי כספי מפני נזקים כתוצאה מגניבת כרטיס אשראי 

ומה קורה אם ביצעו לנו עסקאות בלתי מורשות בכרטיס האשראי, או בפרטיו שנגנבו ברשת? במיוחד במקרה של פרטים שנגנבו באינטרנט, קשה ללקוח לדעת שמישהו עושה עסקאות בכרטיס האשראי שלו. הגנב יכול לגהץ ללא הפרעה את הכרטיס באמצעות הפרטים, ובעל הכרטיס יידע על הגניבה רק אם יבדוק את פירוט החיובים, או בעת הגעת הפירוט החודשי.

חברות האשראי משתדלות לאתר עסקאות חריגות כדי לבדוק האם הכרטיס נגנב. כך, עסקאות בסכומים גדולים, בבתי עסק שבעל הכרטיס אינו נוהג לרכוש בהם או במדינות זרות – מנוטרות על ידי מנפיק הכרטיס. כשמופיעה עסקה כזאת ומעוררת חשד, החברה תתקשר מיד לבעל הכרטיס כדי לוודא שהוא אכן שזה שביצע את העסקה.

אבל גם במצב שבו מנגנוני ההגנה לא הופעלו, החוק בישראל מגן על בעלי הכרטיסים מפני נזק כספי כבד במקרה של אובדן, גניבה או גניבת פרטי האשראי. באופן כללי, כל "עסקה במסמך חסר", כלומר חיוב כרטיס האשראי אונליין או בטלפון, יכולה להיות מבוטלת. רק צריך להודיע לחברת האשראי 30 ימים מההודעה על החיוב, והיא מחויבת להחזיר לכם את סכום החיוב.

בנוסף, החוק מגן על בעלי הכרטיסים מפני ביצוע עסקאות בלי מורשות בכרטיס. לכן, את הנזק הכספי שייווצר עקב גניבת הפרטים ושימוש בהם, לא ייצא מכיסו של הלקוח. לכל היותר, ישולם סכום קטן מצד הלקוח, כמעין "דמי השתתפות" בכיסוי הנזק.

ארנק נפל על הרצפה

הסדרת תשלומים לאחר גניבת כרטיס אשראי

כעת, במידה וביטלנו את הכרטיס עקב אובדן או גניבה, עלינו לוודא שתשלומים המחויבים ישירות ממנו לא יתקלו בבעיה. בדרך כלל מדובר בתשלומים למינויים דיגיטליים כמו שירותי נטפליקס, או בתשלומים לשכר דירה, חוגים ועוד. איך מוודאים שהתשלומים הללו לא מסורבים, ושלא נוצרת לנו בעיה אל מול הספקים ונותני השירות?

ראשית, ברגע שאנחנו מדווחים על הגניבה, האובדן או גניבת פרטי האשראי, והכרטיס מבוטל – חברת האשראי מנפיקה כרטיס חדש במקומו. ברוב המקרים, מנפיק הכרטיס – בין אם מדובר בכרטיס אשראי רגיל או כרטיס אשראי חוץ בנקאי – ינתב את בקשות הסליקה לכרטיס החדש. עם זאת, ישנם סוגי סליקה שנעשים באופן ישיר אל מול מספר כרטיס, ואלה ייתקלו בכרטיס שבוטל. לכן חשבו לבדוק האם יש צרוך להודיע לבתי עסק או יחידים על שינוי הכרטיס.

גניבת כרטיס אשראי - איך נמנעים?

אם כרטיס האשראי נפל מהכיס במהלך הרכיבה על האופניים, יכול מאוד להיות שהוא אבד לנצח, וחוץ מלסגור טוב-טוב את הרוכסן, אין לנו עצה איך להימנע מהמצב הזה. ואם הכרטיס נגנב מהשולחן בבר יחד עם כל הארנק, לצערנו גם במקרה זה אין לנו הרבה מה לומר חוץ מזה שתשמרו על הארנק בכיס.

אבל לגבי הגנה מפני גניבת פרטי האשראי באינטרנט – ובכן, כאן יש מספר צעדים שניתן לנקוט כדי למזער את הסיכוי שהדבר יקרה. דבר ראשון, ודאו שאתם משתמשים בדפדפן בגרסה עדכנית, הדפדפן הוא חומת ההגנה הראשונה אל מול הונאות וגניבות באינטרנט. באתר שבו אתם רוצים לבצע רכישה באמצעות אשראי, בדקו האם לצד שורת כתובת האתר, בחלק העליון משמאל, מופיע סמל של מנעול. המשמעות של הסמל הזה הוא שהאתר מאובטח מפני פריצות ונוכלים.

כמו כן, בדקו בשורת הכתובת האם היא מתחילה כך: https:// - האות S כאן משמעותה SECURE, והיא מסמלת שהאזור באתר שבו אתם גולשים הוא מאובטח. לבסוף, הכניסו את פרטי האשראי שלכם רק באתרים מוכרים, שאתם סומכים עליהם. אמזון, איביי ודומיהם הם מוכרים וגדולים, וניתן לשער שמערכות ההגנה שלהם חזקות אל מול גניבות של פרטים.

**הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה ישראכרט בע"מ ו/או ישראכרט מימון בע"מ. בכפוף לתנאי החברה ולתנאים המפורטים באתר, ההטבות עשויות להשתנות מעת לעת. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.
*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;