
העסק שלך, הכסף של ההמון
איך מגייסים כסף באמצעות אתרי מימון המונים, מה ההבדלים לעומת השקעה רגילה, וגם: 7 דברים שמומלץ לשים אליהם לב
דמיינו שיש לכם חלום: לפתוח עסק, לפתח מוצר, להגשים רעיון. אתם מתכננים, חולמים, מציבים יעדים וברור לכם בדיוק איך זה אמור להיראות בסוף. נשארת רק שאלה קטנה שצריך לענות עליה לפני שיוצאים לדרך. שאלת התקציב. יש לא מעט דרכים לגייס כסף לצורך הגשמת חלום. אחת מהן היא אופציית מימון ההמונים.
אז מה זה מימון המונים? למה שההמון יממן את העסק שלי ואיך העניין הזה עובד? מימון המונים הוא מושג שאנחנו שומעים הרבה לאחרונה, ולא תמיד ברור לנו איך זה מתבצע ומי יכול להשתמש בכלי הזה. זהו כלי חדש יחסית המציע מקורות מימון שלא התאפשרו בעבר, לביסוס ובנייה של עסק חדש. מדובר למעשה בשיטה פיננסית למימון מיזמים, עסקים וארגונים, המבוססת על כסף שמושקע או נתרם על ידי מספר רב של אנשים פרטיים. מימון המונים משמש לקידום מגוון רחב של מטרות: תמיכה באמנים וסופרים, מימון סטארט-אפים ופרויקטים עסקיים, קמפיינים פוליטיים, התמודדות עם מצבי חירום ואסון, קידום ספר או אלבום, מחקר מדעי, יוזמה עסקית או חברתית ועוד ועוד. מימון ההמונים זכה לתאוצה החל מסוף העשור הראשון של המאה ה-21, בין היתר בזכות פלטפורמות אינטרנטיות חדשות ושינויי חקיקה במדינות רבות שאיפשר מודל כזה של השקעה.

בזכות מימון ההמונים יכול היזם הצעיר, נטול הניסיון ונטול הקשרים, לדלג מעל הבנקאים ואנשי הקרנות ולשכנע גולשים ולקוחות פוטנציאליים ברחבי העולם בחזונו, להבטיח להם תשורות כאלו ואחרות תמורת רמות תמיכה משתנות, ולממש בעולם האמיתי את חזון הדמוקרטיזציה וחוכמת ההמונים של האינטרנט.
בשונה מהשקעה רגילה, המשקיעים בפרויקטים של מימון המונים אינם מקבלים אחוזים בחברה המוקמת. בניגוד לפיקוח ההדוק שיש על חברות שממומנות בצורה מסורתית, כמו עמידה בלוחות זמנים ודיווח על הוצאות כספיות – על יזמים שקיבלו את כספם באמצעות פרויקטים למימון המונים אין כמעט פיקוח.
אז למה צריך לשים לב כשרוצים לגייס מימון המונים לעסק שלכם? קבלו 8 טיפים חשובים.
1. סודיות: מימון המונים מתבצע בשלב ראשוני מאוד. אם מדובר בפטנט או ברעיון שעדיין לא מוגן, קחו בחשבון שאתם חושפים אותו להמון ומסתכנים בהעתקה. במימון המונים יש דרישה מהיזם לחשוף את הרעיון שלו בשלב ההתחלתי. חשיפה זו מעמידה את היזם בסיכון לכך שהרעיון שלו יועתק ויפותח לשלב מתקדם יותר על ידי מתחרים בעלי מימון יציב יותר.
2. מוניטין: מה תעשו אם הפרויקט ייכשל ולא תגיעו ליעד המבוקש? באיזה אור זה יציג אתכם בתעשייה בה אתם נמצאים, איך זה ישפיע על שמכם הטוב ועל הקשרים העסקיים שלכם, וכיצד תפצו את התורמים, אם בכלל, על מנת לצנן כעסים.
3. איפה לגייס: שתי הפלטפורמות הגדולות והמומלצות ביותר בחו"ל הן Kickstarter ו-Indiegogo. הפלטפורמות הישראליות הבולטות הן מימונה והד סטארט. אם המוצר או השירות שלשמם אתם מגייסים הוא גלובלי או בעלי פוטנציאל בינלאומי, רצוי ללכת על פלטפורמה בינלאומית – שם גדול יותר הפוטנציאל להגיע לחשיפה עצומה (ובהתאמה לגייס סכומי כסף גדולים). אם הפוטנציאל הוא מקומי בלבד, אולי כדאי להתמקד באתר ישראלי. כאן אמנם מספר האנשים קטן יותר, אבל לפעמים קל יותר לייצר באזז בביצה קטנה.
4. כמה כסף צריך לגייס? תעשו סקר שוק. כמה עולה הייצור, הפיתוח, המשלוח. מה בדיוק אתם צריכים – לא יותר ולא פחות. קבלו הצעות מחיר לפני שאתם יוצאים לדרך ותהיו מתוכננים והגונים.
5. תוכנית עסקית: מה הצעד הבא? גייסתם את הסכום הדרוש? יפה. מה עכשיו? אתם זקוקים לתוכנית עסקית ברורה ומגובשת כדי להפיק מהסכום המגויס את המקסימום ולנצל את פוטנציאל התרומה בצורה מקסימלית.
6. לוחות זמנים: נסו להגדיר לוחות זמנים ריאליים, הן בשלב הגיוס והן לאחר מכן, ולהיצמד אליהם.
7. שיווק: יש עשרות אלפי פרויקטים. נסו להתבלט באמצעות שיווק אינטליגנטי ויצירתי למוצר שלכם. זו גם הזדמנות להציג את המוצר כמו שצריך. בפרויקט הקובייה, למשל, סרטון התדמית שהיה פרודיה על סרטוני מוצרים דומים היה טריגר מצוין לחשיפה.
8. איך לקדם את הקמפיין ואיפה? לפני שאתם מתחילים, גייסו גיוס שקט של חברים ובני משפחה. כשתתחילו בהפצה גדולה יותר, יהיו כבר אחוזי מימון בפרויקט. רוב האנשים לא נכנסים לאתרי מימון המונים אלא נחשפים אליהם ברשתות החברתיות או בתקשורת.