תמונה של מחשב מאובטח

מנעול כפול: כל מה שצריך לדעת על הונאה בכרטיס אשראי

יום רביעי,5 בינואר 2023

הונאה בכרטיס אשראי היא עבירה שעדיין קיימת – כשהעבריינים משתכללים כל העת, כדי להתאים את עצמם לשיפורים ברמת האבטחה. איך הם עושים זאת – וממה חשוב להיזהר

גם אם זה לא קרה לכם מעולם – בוודאי שמעתם על כך מאחרים: הונאה בכרטיס האשראי. מישהו השתמש בכרטיס האשראי שלהם ללא ידיעתם, משך סכומי כסף גדולים או ביצע רכישות על חשבונם – עד שבחברת האשראי עלו על הבעיה, וחסמו את הכרטיס לשימוש, או עד שבעל הכרטיס עצמו הבין שמשהו לא תקין. הונאה בכרטיס אשראי, אם כן, היא פעולה שבה העבריין משיג את פרטי כרטיס האשראי של אדם אחר, ומשתמש בהם לטובתו – ללא אישור מבעלי הכרטיס. כרטיסי אשראי* הם עדיין אמצעי תשלום פופולרי מאוד – כך שהונאות אלה הולכות ומשתכללות.

כיצד הגנבים משיגים את פרטי כרטיס האשראי שלנו?

גניבת כרטיס אשראי היא דרך אחת – אך יש עוד דרכים רבות להשיג את פרטי הכרטיס שלנו. כך למשל, כשאנחנו מבצעים עסקה טלפונית ומוסרים את הפרטים בעל פה – קיים סיכון שמי שאנחנו משוחחים איתו ישמור את פרטי הכרטיס גם לאחר השיחה, וישתמש בו בעצמו, או יעביר אותו לצד שלישי. הסכנה היא גם בעת רכישה באינטרנט – שכן האקרים יכולים כיום לפרוץ לאתרים ולהשיג את המידע השמור בהם, כגון פרטים של כרטיסי אשראי ושמות הלקוחות המקושרים אליהם.

במקרים אחרים, בונים ההאקרים אתרים שנראים לגיטימיים לחלוטין, או מחקים אתר קיים – אך בפועל זהו אתר מזויף, המשמש ל"פישינג" – כלומר, מפתה את הגולשים להשאיר בו פרטי כרטיס אשראי. הונאה ידועה נעשית באמצעות הודעת SMS בה מתבקש בעל הכרטיס להיכנס ללינק המופיע בהודעה, למשל כדי לשלם מסים עבור פריט דואר שהזמין, אך בפועל הלינק מוביל לעמוד מזויף.

ידועים אף מקרים בהם נעשית שיחה טלפונית לבעל הכרטיס, כאשר המתקשר מציג את עצמו כעובד הבנק או חברת האשראי שמבקש לאמת נתונים ולכן מבקש את פרטי כרטיס האשראי. חשוב לדעת כי עובד אמיתי של הבנק או חברת האשראי, לעולם לא יבקש מאיתנו את הפרטים הללו. כך שאם מקבלים שיחה כזו, יש להתייחס אליה בחשדנות רבה.

הדמיה של מחשב מאובטח

כיצד נימנע מהונאה בכרטיס האשראי שלנו?

  • היזהרו מאתרים מזויפים:
    בגלישה לאתר בו אתם מתכוונים לקנות שירות או מוצר, חשוב לוודא כי מדובר באתר האמיתי. שימו לב לכתובת האתר ולסיומת שלה, ובדקו שאין טעויות ושגיאות כתיב – שעלולות לרמוז על אתר מזויף שייקח את כספנו, אך לא יספק לנו שום סחורה.
  • ודאו שאתם קונים באתר מאובטח:
    קונים אונליין? בעת המעבר לעמוד התשלום, ודאו כי בשורת הכתובת של האתר מופיעות האותיות  HTTPS– המעידות על כך כי עמוד התשלום מאובטח בסטנדרטים הגבוהים ביותר כנגד ניסיונות זיוף והונאה.
  • בדקו לפני לחיצה על לינק שקיבלתם ב-SMS:
    גם אם אתם מחכים לחבילה שתגיע בדואר, וקיבלתם הודעת SMS המזמינה אתכם להקליק ולשלם מסים על החבילה – בדקו בשבע עיניים את כתובת הלינק לפני הלחיצה. השוו לכתובת האמיתית של אתר דואר ישראל, ואם זו לא אותה כתובת – הימנעו מלחיצה על הלינק. יש לחשוד בהודעות מסוג זה על אחת כמה וכמה, אם כלל אינכם מחכים לחבילה.
  • השתמשו ברשתות מאובטחות:
    התחברתם לאינטרנט ברשת ציבורית פתוחה, למשל בבית קפה או בכיכר עירונית? עדיף להימנע מלבצע רכישות באינטרנט באמצעות כרטיס האשראי שלכם ברשת ציבורית, שכן היא מהווה טרף קל להאקרים. את הרכישות שמרו לזמן בו תוכלו להתחבר לרשת פרטית ומאובטחת.
  • שימו לב לשיחות טלפונית:
    התקשר אליכם אדם המציג את עצמו כנציג של הביטוח הלאומי, הבנק או חברת האשראי ומבקש פרטים? ליתר ביטחון, מומלץ לשאול לשמו, ואז לנתק את השיחה, להתקשר למקום בו הוא טוען כי הוא עובד – ולבקש לשוחח איתו. אם כלל אין עובד כזה, או שהוא קיים אך אומר שלא שוחח אתכם מעולם – ניצלתם מניסיון הונאה.
  • היזהרו מהצעות שנשמעות טוב מדי:
    קיבלתם הצעה עם מחיר נמוך בצורה מחשידה, מאדם או חברה שאינכם מכירים אישית? בהחלט ייתכן שמדובר בניסיון לפתות אתכם למסור את פרטי האשראי שלכם – כדי להשתמש בו למטרות שונות.
  • אל תשמרו את פרטי האשראי שלכם באתרים:
    נוח וקל לעשות זאת, אך האקר שחודר לאתרים אלה יוכל "לקצור" מהם את פרטי האשראי שלכם ולחגוג עליהם. לא חבל? מה שכן ניתן לעשות, הוא להשתמש בשירות כגון פייפאל – בו פרטי האשראי שלכם שמורים בשרתים מאובטחים ברמה גבוהה מאוד, ואין צורך להזין אותם מחדש בכל עסקה.
  • שמרו על הכרטיס הפיזי:
    גם בעולם של קניות אונליין, עדיין משתמשים לעתים קרובות בכרטיס האשראי. אמנם כיום ברוב המקרים אנחנו אלה שמעבירים אותו במסופון, אך כאשר מוסרים אותו לאדם אחר לצורך תשלום – חשוב לוודא כי הכרטיס בטווח הראייה שלנו כל הזמן, כדי להימנע מהתסריט של שכפול הכרטיס.
  • עקבו אחר החיובים:
    כיום קל יותר מתמיד לעקוב באופן שוטף אחרי העסקאות שמבוצעות בכרטיס שלנו. אין צורך לחכות למכתב החודשי מחברת האשראי – בכל רגע אפשר להיכנס לאפליקציה או לאתר ולראות אילו עסקאות בוצעו. ניתן גם לבקש מחברת האשראי כי תיידע אותנו באמצעות SMS על עסקאות בסכום מסוים ומעלה, או כאשר מסגרת הכרטיס מתקרבת לסיומה.

    בשורה התחתונה, אמצעי הבטיחות שנוקטות חברות האשראי אמנם משתכללים והולכים, אך גם ההאקרים והעבריינים משכללים את שיטות הפעולה שלהם – כך שגם כיום, השימוש בכרטיס אשראי צריך להיעשות בזהירות, תוך בדיקת הגורם מולו אנו מבצעים את התשלום כדי לוודא את זהותו ואת הלגיטימיות שלו. גם מעקב שוטף אחרי הנעשה בכרטיס, יכול לסייע לנו לאתר עסקאות מפוקפקות, או כאלה שלא ביצענו.

**הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה ישראכרט בע"מ ו/או ישראכרט מימון בע"מ. בכפוף לתנאי החברה ולתנאים המפורטים באתר, ההטבות עשויות להשתנות מעת לעת. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.
*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

 


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;