המדריך לצרכן בגלקסיה: כל מה שצריך לדעת על קניות אונליין

שיא עונת הסיילים מתקרב, וגם אם הוויש ליסט שלכם מתפקע בהמתנה לתחילת ההנחות – זה הזמן ליישם כמה כללים פשוטים של צרכנות נבונה

יום רביעי, 16 בנובמבר 2022

כולנו עושים את זה מאז הקורונה – אבל רבים מאיתנו התחילו כמה שנים לפני כן. לא מדובר בעטיית מסכות בתחבורה ציבורית ובשטיפה תכופה של הידיים, אלא פשוט בקניות באינטרנט. מה שהתחיל לפעמים מתוך כורח – עבור מי שרצו לרכוש מוצרים שלא היו קיימים בישראל – התרחב במהירות כמעט לכל תחום: בגדים, נעליים, מוצרי קוסמטיקה, אלקטרוניקה, ספרים ואפילו קניות בסופר.

לקראת תקופת הסיילים, שכבר לא דורשת מאיתנו להמתין בקור מחוץ לדלתות החנות או להיאבק על זוג המכנסיים האחרון בזארה – הנה כמה טיפים לקניות אונליין. 

יום שישי, יום שני או חג המולד?

ביומנו של כל חובב קניות ברשת, נובמבר ודצמבר בולטים עם כמה מועדים מיוחדים של ימי קניות. זה מתחיל עם בלאק פריידיי, או יום שישי השחור. זהו יום שישי בשבוע הרביעי של נובמבר, ובאופן מסורתי, מסמן את תחילת עונת הסיילים האמריקאית – אך בשנים האחרונות התרחב לעולם כולו. עדיין ניתן לראות תורים ארוכים שמשתרכים לפני חנויות אלקטרוניקה פיזיות בלילה שלפני יום שישי השחור – אך יותר ויותר צרכנים פשוט ממלאים עגלת קניות וירטואלית, ומחכים שיינתן האות.

ומה בא אחרי יום שישי? כשמדובר בקניות, זה לאו דווקא יום שבת – אלא יום שני, או יותר נכון סייבר מאנדיי (יום שני שלאחר חג ההודיה). פה  כבר מדובר בעניין חדש יחסית – יום הנחות ייעודי עבור הרוכשים ברשת. הוא נולד ב-2005 ומאז מיליוני חובבי שופינג אימצו אותו בשמחה, ואת מה שלא הספיקו לרכוש ביום שישי השחור, או אולי החליטו לחכות להנחה נוספת עליו – הם קונים בסייבר מאנדיי.

ולאחר שרשתות הקמעונאות בכל העולם ראו כיצד המכירות שלהן מזנקות משמעותית ביום שישי השחור וביום שני שאחרי חג ההודיה – הן החליטו, או יותר נכון ענקית המסחר המקוון איביי (eBay) החליטה, שהגיע הזמן ליום ייעודי נוסף לקניות ברשת. הפעם זהו יום שני הירוק (גרין מאנדיי), ובלוח השנה נמצא אותו ביום שני בשבוע השני של דצמבר. 

ואם נשאר לכם עוד כסף בחשבון הבנק – אל דאגה, לקראת סוף דצמבר מגיעים גם חג המולד והשנה האזרחית החדשה – הזדמנות נוספת לסיילים, הנחות ורכישות שיש מי שממתינים להם כל השנה.

איך לקנות ברשת בלי לטעות במידה?

המחסום העיקרי בפני קנייה של בגדים ונעליים ברשת נעוץ בסוגיית ההתאמה – איך אפשר לרכוש פריט לבוש בלי לוודא שהוא מונח היטב, לא גדול מדי, לא קטן מדי, לא לוחץ, לא רופף, ובאופן כללי – מחמיא? התשובה אולי קצת תאכזב את אלה מאיתנו שאוהבים לקנות בדחף רגעי מהיר, אך האמת היא שכדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר בקניית בגד "בהתכתבות", צריך לעשות הכנה קלה מראש.

בכל אתר שמכבד את עצמו תוכלו למצוא טבלת מידות מפורטת בהתאם למוצרים – בגדי נשים, בגדי גברים, בגדי ילדים, נעליים וכן הלאה. לרוב תכלול הטבלה סיווג של המידות לפי היקפים ו/או גובה, תוך השוואה בין מידות אירופיות לאמריקאיות כדי שגם רוכשת מפורטוגל, תוכל לוודא שהשמלה שהיא קונה באתר אמריקאי, תהיה בחירה מוצלחת. המידות באתר מופיעות רק באינצ'ים? אל דאגה, בחיפוש מהיר בגוגל תוכלו למצוא מחשבונים הממירים אינצ'ים לסנטימטרים, ולהפך.

כשמדובר בבגדים, לרוב יש לבצע מדידות בכמה מקומות: היקף הירכיים המרבי, היקף המותניים, וכן ההיקף שמתחת לחזה (או היקף החזה, בהלבשה תחתונה). ייתכן שיהיה גם צורך במדידות אורך – לדוגמה, אורך כף הרגל מהעקב עד לקצה הבוהן הגדולה ברכישת נעליים, או האורך מכף הרגל ועד המותניים, ברכישת מכנסיים. שימו לב כי מותגים גדולים מחזיקים במקרים רבים קווי הלבשה והנעלה למידות גדולות (פלאס סייז), קטנות (פטיט) ועוד.

כשמסתכלים במידות הבגד – רצוי לוודא שהוא מהקו המתאים לכם. ועכשיו לחדשות טובות – אם נמדדתם פעם אחת, ושמרתם את המידות בווטסאפ, או אפילו בפתק על המסך, לא תצטרכו להימדד שוב. ויותר מכך, לאחר שהזמנתם בגדים ממותג מסוים ושמחתם לגלות כי המידה מתאימה לכם – בפעמים הבאות שתזמינו מאותו אתר, לא תצטרכו להתלבט ותוכלו להזמין שוב את אותה מידה (שימו לב כי לפעמים מצוין באתר שבגד או זוג נעליים מסוים הוא במידה קטנה או גדולה מהרגיל).

האתרים שכולנו אוהבים

קרוב להניח כי ברשת האינטרנט העולמית יש כיום מיליוני אתרים למסחר, אם לא יותר, אך כמה מהם שומרים על פופולריות גבוהה לאחר שהוכיחו כי הקנייה בהם משתלמת במיוחד. בין האתרים האלה יש כמה "בתי כלבו" אינטרנטיים שבהם אפשר למצוא כמעט כל דבר, מציפורניים מלאכותיות לחתול ועד ספת קטיפה יוקרתית וכל מה שבאמצע. אלה הם, למשל, אמזון ועלי אקספרס, שמאגדים תחתם המונים רבים של ספקים המוצגים עם דירוג ואף רשמים של הקונים. אליהם אפשר להוסיף אתרים אהובים במיוחד על הישראלים שמתמקדים באופנה (אף כי יש בהם גם מוצרים לבית), כמו נקסט שפתחה את השער לאתרי אופנה אחרים, אסוס הפופולרית בקרב פאשניסטות, שי-אין שמאפשרת להתחדש לעתים קרובות בתקציב נמוך ועוד. בקטגוריה משלו נמצא את אתר אטסי – שמציג לעולם את מוצריהם הייחודיים של יוצרים ואמנים בשלל תחומים.

איך לקנות באינטרנט בלי לפספס ובלי לבזבז יותר מדי?

שפע ימי המכירות, הסיילים והמודעות שרודפות אחרינו מאתר לאתר, עלולים לבלבל ולהתבטא בסל קניות עמוס מדי, אבל עבור רובנו, מומלץ להוריד מעט את הרגל מדוושת הקניות וליישם כמה טיפים לקניות אונליין. כך למשל, כשמדובר בקנייה לא דחופה, אפשר ואף רצוי להמתין לימי המבצעים של חודש נובמבר. עד שהם יגיעו, אפשר למלא סל קניות וירטואלי או Wish List באתרים החביבים עלינו, וכך לא לבזבז זמן באיסוף מוצרים כשהמבצע סוף סוף מתחיל.

עצה חשובה לא פחות היא לבדוק היכן תקבלו קופונים או מבצעים ייעודיים עבורכם – למשל, אם כרטיס האשראי שלכם מעניק הטבות, נקודות והחזרים. במיוחד ברכישה של מוצרים יקרים, או ברכישות גדולות – הטבות נוספות אלה יכולות לחסוך כסף רב. חפשו גם את הקאשבאק – החזר כספי שחלק מהאתרים מציעים על קניות בהם. כמו כן, אם מדובר במוצר שניתן למצוא אותו בכמה אתרים, או גרסאות דומות לו, ניתן וכדאי גם לערוך השוואת מחירים אונליין.

עומדים להשלים את הרכישה? חכו רק עוד רגע – כדי לבדוק את תנאי המשלוח: האם משלוח אליכם הביתה כרוך בתוספת מחיר, ומה גובהה? בתוך כמה ימים הוא אמור להגיע? ומה קורה אם תצטרכו להחליף – האם השליח יגיע אליכם עם מוצר חלופי, או שתצטרכו ללכת לחנות? כל אלה פרמטרים חשובים מאוד לחוויה הכוללת של הקנייה. ואם אנחנו כבר כאן, כדאי גם לוודא שהאתר שבחרתם הוא אמין ויציב. כדאי לחפש את שמו ברשת – כדי למצוא ביקורות.  


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;