העתיד כבר כאן: כך בינה מלאכותית תשפר את חווית הקניות באינטרנט

אלגוריתמים מתוחכמים ילמדו את הרגלי הצריכה שלנו, יזהו את הפנים שלנו, יציעו לנו סל קניות מדויק, יקנו הכול בשבילנו ואפילו ישלחו הביתה. הכול ללא התערבות אנושית

יום חמישי 17 במאי 2018

אם אתם מבצעים קניות באינטרנט באופן קבוע, כנראה שמתם לב לכך שחוויית הקנייה שלכם כל הזמן הולכת ומשתפרת  יש לכך סיבה טובה: כל המפתחים והמהנדסים בתחום עובדים קשה על כך שניתן יהיה לשלב טכנולוגיות מתקדמות של בינה מלאכותית (Artificial Intelligence) כדי לשפר את חוויית הקנייה, וכדי להפוך אותה לדומה עד כמה שיותר לחוויית הקנייה במציאות הפיזית.

חלק מכם בטח כבר מכירים את האפשרות שאמזון השיקה למציאת "דברים מעניינים". הקונה יכול לסמן את המוצרים שהוא מעוניין בהם ולמחרת האתר יציג בפניו מוצרים דומים, וגם בחירות נוספות שעשויות להתאים להעדפה שלו. ההעדפות האלה, וכן ההמלצות על מוצרים, מבוססות על אלגוריתמים של למידה מלאכותית – שהיא ענף אחד בתוך העולם הרחב של הבינה המלאכותית. למידה מלאכותית מפיקה תובנות על ההעדפות האישיות שלנו כצרכנים, שקודם לכן הושגו רק באמצעות שיחות אנושיות, וממשיות, בין בני אדם.

אנחנו אמנם רק בתחילת הדרך של הכרת יכולות הבינה המלאכותית, אבל הנה כמה דוגמאות לדרך שבה היא תשפיע על הקניות שלנו בעתיד:

1. מענה כמעט אנושי של צ'אט בוט: הקמעונאים קוראים לזה "מסחר משוחח". זו יכולת של צ'אט בוט – מחשב מלאכותי שמשוחח עם הקונה, מבין את השפה שלו ועונה לו בדרך קרובה מאוד לדיבור ממשי בין בני אדם. זה יכול להיעשות באמצעות צ'אט, אפליקציה, ארנק דיגיטלי ובעוד מגוון דרכים. לפי חברת המחקר גרטנר, עד שנת 2020, 85% מהאינטראקציות של הלקוחות עם חנויות מקוונות ינוהלו ללא התערבות אנושית. בגרטנר משערים שהטכנולוגיה של הבינה המלאכותית תתקדם עד לנקודה שבהם בוטים של שירות יכירו את הקולות והפנים של הלקוחות עצמם.

2. חידוש המלאי בבית, ללא מגע יד אדם: בעוד פחות מדור, התחזיות הן שעולם הצרכנות החדש יתופעל באמצעות מערכות בינה מלאכותית, שילמדו את הרגלי הצריכה שלנו ויידעו להתאים לנו סל קניות באופן פרסונלי. זה אומר שיום אחד, על מפתן הדלת תחכה לכם חבילה עם כל המוצרים האהובים שאזלו לכם, אפילו אם כל אחד מגיע מחנות אחרת, ומבלי שאפילו ביצעתם את ההזמנה. איך זה יקרה? בזכות טכנולוגיית "האינטרנט של הדברים", את רשימת הקניות ירכיבו המקרר, מכונת הכביסה וחפצים אחרים בבית, שיידעו לזהות מחסור במוצרי צריכה בסיסיים, כמו מצרכי מזון או אבקת כביסה, לשדר זאת למחשבי החנויות, ואילו המשלוח יבוצע ע"י חברת שילוח שתאסוף את המוצרים מהחנויות השונות ותביא אותם אלינו הביתה בחבילה אחת.

 3. קניות מכל מקום ובכל רגע: טכנולוגיה שנמצאת כרגע בשלבי פיתוח תאפשר בעתיד הרחוק יותר להפוך כל קיר זכוכית שקוף – כולל חלונות ברכב – למסך מגע שנתמך על ידי בינה מלאכותית. באמצעותו נוכל לבצע את הרכישות שלנו מכל אתר שנבחר, בלי לשלוף סמארטפון מהכיס.

4. שיפור תפקוד החנויות הפיזיות: למרות נהירת הלקוחות לקניות ברשת, החנויות הפיזיות לא צפויות להיעלם מהעולם. בינה מלאכותית יכולה לסייע להן משמעותית להתנהל הרבה יותר טוב ולקרוא את צורכי הלקוחות. כך למשל, רוב החנויות מחזיקות היום מצלמות וידיאו שמתעדות כל מה שקורה בשטח שלהן, אבל בשלב זה אי אפשר להפיק מהן תובנות עסקיות. תוכנת אינטליגנציה מלאכותית מאפשרת יצירת תיוג מתקדם של הווידיאו. כלומר, ניתן לתייג אובייקטים כדי לזהות לקוחות נשים לעומת לקוחות שהם גברים, לאתר אמצעי תצוגה בחנות, חללים ריקים שניתן להשתמש בהם, ובמקביל – להציע ללקוחות בזמן אמת הצעות רלוונטיות באמצעות המכשיר הנייד שלהם, לפי המיקום שלהם והדברים שהם מחפשים. תיוג אובייקטים, אנשים ופריטים בתנועה יאפשר לסייע לחנות באיתור שינויים במלאי, מיקומי העובדים בחנות, מניעת אובדנים והפעלת מאמצי שיווק ממוקדים.

5. טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי פנים יידעו לאפיין אותנו: לתוכנת בינה מלאכותית יש יכולות שמאפשרות לזהות בוודאות גבוהה את אופיו, העדפותיו ונטיותיו של כל אדם, רק על פי תצלום הפנים שלו. בעתיד, כך מעריכים, יוכלו תוכנות לזיהוי פנים להעריך בצורה מדויקת פרטים שונים על בני אדם, כמו למשל רמת האינטליגנציה שלהם, הרקע הפלילי שלהם, העדפותיהם המיניות והעמדות הפוליטיות שלהם, רק באמצעות התבוננות בתמונות פניהם. זה אומר שאם תיכנסו לחנות והמצלמה שם תקלוט אתכם, יכולות הבינה המלאכותית יוכלו לנתח את אופייכם, ובהתאם להציע לכם הצעות שיווקיות מתאימות.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;