צ'קים חוזרים

הצרות הכלכליות של גני הילדים

ההורים לא משלמים, הצ'קים חוזרים וההתעסקות בלתי נגמרת: שאלנו גננות איזה בעיות כספים מעמיסות על העבודה היומיומית שלהן עם הילדים שלנו

יום שלישי, 13 בספטמבר 2016

החופש הגדול הגיע לסיומו, והגננות החלו עוד שנה נוספת ומאתגרת. ברור לכולם שלא קל לנהל גן ילדים: שעות מאתגרות, אחריות אינסופית, חיתולים, בכי, געגועים והרבה קטנטנים אנרגטיים שזקוקים לתעסוקה, עניין, סדר והנאה בכל רגע נתון. מעבר לקושי המובן מאליו הכרוך בניהול גן ילדים, עולה וצף הקושי שבניהול הפיננסי של המערכת הסבוכה הזאת, שכוללת המון משפחות, תשלומים בסדרי גודל משמעותיים והוצאות גדולות. קרוב ל-30 זוגות הורים בכל גן, תשלומים שוטפים, פעילויות נוספות, ועד הורים, ביטוחים ועוד שלל גביות נדרשות הופכים את הסיפור למסובך במיוחד. הנה כמה מהבעיות הפיננסיות המעיקות ביותר איתן נאלצות להתמודד אלפי הגננות בישראל.


1. אין חיוב באשראי:  
אחד התחומים האחרונים שאין בהם כמעט שימוש בכרטיסי אשראי הוא עולם תשלומי ההורים. מדובר בסכומים גדולים מאוד של 40-30 אלף שקל בשנה, שברוב הגנים ניתן לשלם רק בצ'קים (הם פשוט לא עובדים עם מערכות סליקה) – על כל הסרבול הכרוך בגבייה, בהפקדות וכיוב'. גם הגננת וגם ההורים צריכים להתעסק עם פרוצדורה מסורבלת. מצד ההורים: לכתוב 12 צ'קים לכל ילד, להזמין פנקסים, לבזבז זמן ואנרגיות. מצד הגננות: לקבל מההורים צ'קים, לשבת לכתוב לכל הורה חשבונית, לעמוד בבנק או בדואר ולהפקיד, לשלם עמלות על הפקדת צ'קים דחוים, עלויות על הפקדה ועוד.

הבעיה חוזרת על עצמה לא רק בתשלום השוטף אלא גם באינספור פעילויות מיוחדות שדורשות תשלום נפרד: מסיבות חנוכה, מסיבות סיום, מתנות לילדים, ימי הולדת, קייטנת קיץ ועוד ועוד. כל הפעילויות האלה כרוכות בגבייה חד פעמית של 100-200 שקל כל פעם. אתי, גננת ותיקה, מספרת על ריצה בלתי פוסקת אחרי ההורים לגביית התשלומים הנפרדים: "זה כאב ראש אמיתי לכולנו – לגננות, להורים שתמיד מתנדבים לוועד, לצוות הסייעות שנתקעות עם מעטפות בשעות אחר הצהריים. יש הורים ששמים מעטפה בתיק של הילד או במגירה שלו ושוכחים לעדכן, יש כאלה שחשבו שההורה השני או הסבתא שאוספת כבר שילמה (או לפחות טוענים ככה) ועוד שלל תירוצים. בלי קשר, הורים היום עסוקים בהמון פרוצדורות ומתמרנים בין מיליון מטלות ומשימות. תמיד יש את אלה שישכחו לשלם בזמן, גם בלי כוונת זדון".

צ'קים חוזרים

2. צ'קים חוזרים:
הנושא של צ'קים חוזרים כרוך בבזבוז זמן יקר ובהרבה אי נעימות כלפי הורים שלא שילמו (וכנראה גם לא ישלמו). "מדובר בסיטואציה קבועה שחוזרת על עצמה כמעט כל שנה", מספרת אתי. "חולפים כבר כמה ימים מתחילת החודש, הצ'ק חוזר וסביר להניח שכבר לא תראי את הכסף בחיים. ואז מה עושים? זורקים את הילד מהגן?". כשצ'קים חוזרים או נדחים, הדבר גם פוגע ביחסי האמון המיוחדים שנדרשים בין הורים לגננות – ששומרות על היקר להם מכל. השימוש באשראי היה יכול למנוע זאת ולהגביר את האמון – באמצעות הסדרת כל נושא התשלומים באופן נוח, מסודר ואמין, בלי צורך לרדוף אחרי אף אחד מהצדדים.

3. ביטוח:
גני הילדים הפרטיים מחויבים להפעיל ביטוח עבור כל ילד הנמצא בגן. זוהי עוד פרוצדורה כספית ובירוקרטית שמוטלת על הגננות ודורשת מילוי טפסים, שיתוף פעולה של ההורים (הצהרות בריאות על מצבו של הילד ועוד שלל פרטים) ואחריות, מעקב ותביעות במקרה הצורך.

4. תשלום לספקים:
הגננות מתקשרות במהלך השנה עם שלל ספקים חיצוניים – חוגים, חי-גן, מנגנת, מפעילים שונים, ריתמיקה, סדנאות והפעלות לחגים ומועדים ועוד. מדובר בעוד סעיף תשלומים נרחב ומשתנה בהתאם לצרכים הרלוונטיים לאותה שנה וקבוצה, שנופל על כתפי הגננות ולוקח זמן רב ואנרגיות.

5. ביטולים:
קורה לא פעם מסיבות שונות (מעבר דירה, חוסר התאמה ועוד) שהורים מחליטים לבטל את השתתפותו של הילד במסגרת ולהעביר אותו גן. העניין כרוך בביטול צ'קים, החזרת תשלומים חלקיים לפי ימים וחלק יחסי של החודש ועוד שלל פרוצדורות הנלוות לעניין.

6. שעות נוספות לצוות:
הגנים הפרטיים משתדלים לתת מענה להורים גם בימים בהם אין מסגרות חינוכיות (חופשות, מועדים, חול המועד, איסרו חג וקייטנות יולי-אוגוסט). בימים האלה נדרשת הגננת לתגבר את הצוות בהתאם לצרכים ולמספר הילדים שנרשמו. הדבר כרוך בעלויות נוספות, איתור אנשי צוות זמינים, תעריפים שונים מהרגיל ועוד.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;