עסקת אשראי

האם חובה להחתים את הלקוח בעסקת אשראי?

מה קורה אם לא מחתימים, על מה חשוב להקפיד ומתי חייבים לדרוש גם תעודת זהות: שאלות ותשובות לבעלי עסקים

יש לכם עסק ולקוחות משלמים? נהדר. אתם סולקים עסקאות באשראי? גם כן נהדר. ודאי שאלתם את עצמכם: האם אתם אמורים להחתים כל לקוח על שובר התשלום? האם לדרוש בקנאות מכל אחד להציג תעודת זהות? האם אפשר לוותר על כל העניין המעיק הזה ופשוט לתת לו לשלם וללכת – כדי לזרז עניינים? מה בעצם הכלל פה? ומה אומר החוק? הנה כמה שאלות ותשובות שיעזרו לכם להבין טוב יותר.

קראו עוד:
נמאס לכם להחתים את הלקוח? כנסו כדי להכיר פתרונות סליקה נוספים

שימו לב שכדאי להבחין בין עסקת אשראי קטנה (קפה, אוכל, קיוסקים) לבין עסקאות גדולות (רכישת רכב או תכשיטים למשל). כמובן שככל שהסכום גבוה יותר תדרשו ליותר זהירות כדי למנוע מצב בהמשך בו העסקה תבוטל (במקרה של תרמית למשל) וחברת האשראי לא תזכה אתכם.

עסקת אשראי

מתי צריך להחתים את הלקוח על השובר ומתי לא?

באופן עקרוני קיימים שני סוגי עסקאות אשראי: "עסקת פס מלא", בה הכרטיס נוכח בעסקה ועובר קריאה של הפס המגנטי במכשיר בית העסק; ועסקה במסמך חסר, ללא נוכחות הכרטיס (הזמנות אונליין, משלוחי מזון בעסקאות טלפוניות ועוד). בעסקה בפס מלא דרושה ת-מ-י-ד חתימתו של הלקוח על שובר האשראי. באופן תיאורטי – אם לא קיימת חתימה והלקוח שלכם יכחיש את העסקה – חברת האשראי תוכל לדחות אותה ולא לזכות אתכם, ואתם כבית העסק תיאלצו לספוג את התשלום.

בעסקה במסמך חסר לא נדרשת חתימת הלקוח אבל דרושים פרטים מזהים כולל מספר תעודת הזהות וספרות ביקורת בגב הכרטיס (או בקדמתו – בכרטיסי אמריקן אקספרס) לאימות העסקה.


מה קורה אם לא החתמתי את הלקוח על השובר ומתברר בדיעבד שהכרטיס היה גנוב?  

חברת האשראי עלולה לבטל לכם את העסקה באופן חד צדדי ולא תקבלו את הכסף. עסקאות מסוג "עסקה במסמך חסר" נקראות על-ידי חברות האשראי "עסקה באחריות בית העסק".


אם החתמתי את הלקוח ועדיין התברר שהכרטיס גנוב – אני מוגן?

ברגע שהחתמתם את הלקוח ופעלתם עפ"י נוהל זיהוי הלקוח של חברת האשראי– אתם מוגנים.


על מה להקפיד כשאני מחתים את הלקוח על עסקת אשראי?

חשוב לוודא שיש חתימה בגב הכרטיס בו מבוצעת העסקה ושהלקוח חותם על שובר העסקה בחתימה זהה, ולשמור את השובר החתום. במידה ובעתיד הלקוח יתכחש לביצוע העסקה, תוכלו להציג את השובר החתום כראייה. כמובן שעל מנת להקטין את הסיכון שהשובר נחתם על ידי צד שלישי שאיננו בעל הכרטיס, חשוב לבקש לראות תעודת זהות ולוודא שהעושה שימוש בכרטיס הוא מי שפרטיו מוטבעים עליו.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;