בקרוב: במקום לגהץ כרטיס אשראי - נקיש קוד סודי

בחודשים הקרובים ישתנה השימוש בכרטיסי אשראי בקופה, והלקוחות יצטרכו להכניס את הכרטיס למסופון ולהקיש את הקוד הסודי שלהם. הנה מה שכל בעל עסק חייב לדעת לפני שזה קורה

יום ראשון, 8 במאי 2016

מהקיץ הקרוב, כולנו נצטרך להתרגל לשימוש קצת שונה בכרטיס האשראי שלנו בקופה. בנק ישראל הכריז על הוראה חדשה שעומדת לבצע מהפך של ממש בתחום זה: ישראל תעבור בשנים הקרובות לכרטיסי אשראי חכמים עם תקן EMV – בעלי שבב מיוחד – שינוי שמשמעותו דרמטית עבור האופן בו משתמשים הצרכנים בכרטיס שלהם בקופות של בתי העסק.    עבור עסקים, מדובר בשינוי שמצריך היערכות משמעותית. על פי הוראת בנק ישראל, בחודשים הקרובים בתי עסק לא יוכלו יותר לחבר לחברות האשראי מסופים שהחומרה והתוכנה שלהם אינם תומכת ב-EMV. עם זאת, בתי עסק קטנים – עם מחזור של מתחת ל-60 אלף שקל בשנה – קיבלו שנה נוספת, והוראה זו תחול עליהם רק מ-1 בינואר 2018. הדדליין הסופי הוא שנת 2020, כלומר בעוד שלוש וחצי שנים, כל המסופים של בתי העסק בישראל צריכים לעמוד בתקן.
אז מה כל זה אומר לבעל העסק הישראלי? איך נערכים? הנה כמה דברים שצריכים לדעת:

1. שיטת העברת כרטיס האשראי משתנה:
היום, כשלקוחות מבצעים קנייה בכרטיס אשראי הם פשוט מגהצים את הפס המגנטי במסוף והעסקה מבוצעת. עם המעבר ל-EMV, התהליך משתנה: לקוח יצטרך להכניס את הכרטיס בעצמו לתוך מסופון ולהקיש את הקוד הסודי שלו – ורק אז תתבצע העסקה. מי שנסע בשנים האחרונות לאירופה מכיר זאת היטב, שם זה נהוג ברוב בתי העסק.

קראו עוד:
שכחתם את הקוד הסודי? כאן תוכלו לשחזר אותו בקלות

2. קשה יותר לבצע הונאות:
שימוש בטכנולוגיה החדשה נועד, בראש ובראשונה, לעשות חיים קשים יותר לגנבים ולזייפני כרטיסים. גם אם מישהו גונב כרטיס אשראי, הוא אינו יודע את הקוד הסודי של בעל הכרטיס – ולכן לא יוכל לבצע עסקאות. במדינות שעברו לשיטה זו נרשמה ירידה משמעותית בהיקפי ההונאות השנתיים.

קוד סודי

3. בעל העסק יהיה חשוף פחות:
לבעלי עסקים יש אינטרס מובהק למנוע הונאות בכרטיסי אשראי. זאת, מאחר שאם אכן מתבצעת עסקה בכרטיס גנוב, בעל העסק הישראלי חייב להוכיח לחברת כרטיסי האשראי שאכן זיהה את הלקוח כבעל הכרטיס (באמצעות תעודה מזהה) – אחרת הוא חשוף ועלול לשלם בעצמו את הנזק. הכרטיס החדש, לפיכך, צפוי לצמצם מאוד את הסיכונים לבעלי העסקים.

4. שני סוגים של מכשירים:
בעלי עסק יוכלו לבחור בין שני סוגי מסופים בתקן EMV. עסקים גדולים, שעובדים על תוכנה משלהם שמנהלת את התשלומים, יכולים לבחור במסוף Pin Pad: המשמעות היא שהקופאי יכול לבצע את העסקה במחשב שלו, ואז להגיש ללקוח מסופון נפרד בו הוא מכניס את כרטיס האשראי, מקיש את הקוד הסודי ומבצע את העסקה. בתי עסק קטנים יותר יכולים לבחור במכשיר "אחוד", שמבצע את כל התהליך במקום אחד.

5. התורים צפויים להתארך:
חשוב לדעת כי בעוד שהיום עסקה ממוצעת לוקחת כשלוש שניות, המעבר לתקן EMV עלול להאריך משמעותית את זמן ביצוע העסקה – אפילו ל-11-12 שניות. זאת, מאחר שהלקוח לא רק מגהץ בזריזות את הכרטיס, אלא נדרש להכניס אותו, להקיש את הקוד הסודי, לחכות לאישור ורק אז להוציא את הכרטיס. במקרה שהלקוח לא זוכר את הקוד הסודי, העסקה תתארך עוד יותר. כדאי לבעל העסק להיערך לכך, ואולי גם לתגבר את מספר הקופאים בשעות העומס או לשים שלטים שמבקשים מהקונים להתאזר בסבלנות.

6. חברות כרטיסי האשראי אינן הכתובת:
חשוב לדעת כי חברות כרטיסי האשראי אינן צד בעניין, ומאחר שהן אינן מספקות את מכשירי הסליקה – הן לא יכולות לענות על שאלות בית העסק בכל הנוגע למכשירים החדשים. למידע נוסף, לבעל העסק מומלץ לפנות ליצרן מכשיר הסליקה בו הוא משתמש.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;