התנהלות כלכלית נכונה 

5 דברים שלהורים כדאי להסביר לילדים על כסף

מדריך לחיים: כך תחנכו את הקטנים להתנהלות כלכלית נכונה

יום ראשון, 8 במאי 2016

כסף הוא מושג גדול ומעורפל, בטח עבור ילדים. מצד אחד, אנחנו רוצים להקנות להם ערכים של איזון, פרופורציות ושימוש הגיוני במשאבים הכלכליים שלהם. מצד שני, אנחנו רוצים לחנך אותם להישגיות בחיים, מה שמתבטא גם בהצלחה כלכלית, שפע ושגשוג. אז איך ניגשים איתם בכלל לנושא הזה? ומאיפה להתחיל? הנה 5 דברים שלהורים כדאי להסביר לילדים על כסף ועל התנהלות כלכלית נכונה, בדרך שהכי עובדת איתם: פשוטה, ברורה והגיונית.


1. כסף הוא אמצעי, לא מטרה
גם אנחנו, כמבוגרים, נוטים לשכוח את זה לפעמים. כסף, גם המון כסף, הוא כלי להשגת מטרות בחיים. זה יכול להיות אוכל, בילויים, דירה חדשה או חופשה אקזוטית, וזה יכול להיות גם ביטחון כלכלי ותחושת שלווה. גם ילדים יכולים להבין את העובדה הפשוטה הזו, ברגע שהם מבינים את הערך של הכסף. אצל ילד קטן מאוד המטבעות עצמם הם המטרה: זה נוצץ וכיפי, ויש בזה קסם של מבוגרים. ככל שהילדים גדלים הם מבינים יותר ויותר את כוח הקניה של הכסף. מרגע שהם מתחילים לספור, אפשר וכדאי לשבת איתם לשיחה להציג להם את הקונספט של כסף: למה הוא משמש, איך משיגים אותו, מה אפשר לעשות אתו ומה אי אפשר.


2. רוצה או צריך?
אנחנו רגילים ורוצים כמובן לתת לילדים שלנו את כל מה שהם צריכים. אלא שלפעמים הגבול בין רוצה וצריך מטושטש (גם עבורנו) וכדאי לחדד את זה באמצעות המחשה והפשטה של המושגים. הכי נכון לעשות את זה בסופרמרקט. תנו לילדים להכניס לעגלה אחת את כל מה שהם חושבים שצריך בבית ולעגלה אחרת את כל מה שהם רוצים. שתי העגלות ממחישות באופן פשוט וברור את ההבדל בין רצון לצורך. לקראת ההגעה לקופה בקשו מהם להתחיל לסנן את עגלת ה"רוצה" וביחד תגיעו למינון הנכון.

התנהלות כלכלית נכונה 

3. אל תתביישו לדבר על כסף לידם
לא לריב על זה, לא לדבר על חובות, לא להכניס אותם ללחץ. מה כן? לדבר על כסף, על חיסכון חודשי לקראת החופשה השנתית, על רצון לקבל העלאה בשכר, על התקדמות בחיים, על איזון בבית, על תרומה לנזקקים, על התנהלות כלכלית נכונה, כסף זה לא מילה גסה ואין צורך ללחוש כשמדברים עליו, ברגע שזה נושא מדובר, גם הילדים ירגישו חופשי לשאול ולהתעניין ורצון להגדיל את ההבנה שלהם בתחום.


4. קופת חיסכון אישית
בלי קשר לפינוקים ולמתנות שאתם קונים לילדים, תנו להם קופת חיסכון אישית. אפשר לתת פעם בשבוע סכום קצוב (אפילו שקל), אפשר פעם בחודש ואפשר רנדומלית, פה ושם. גם את המתנות מסבא וסבתא אפשר להוסיף לקופה ולתת לילד להחליט מתי ועל מה הוא מבזבז את הכסף שחסך. המלצה: לא להתערב לו בהחלטה. זה כסף שהוא או היא עמלו לחסוך, וזה המקום לתת להם את החופש להחליט על מה לבזבז, גם אם לכם זה נראה שטותי או מיותר (בהנחה שלא מדובר במשהו מזיק כמובן). כך הם ילמדו לנהל תקציב, ויבינו את ההבדל בין כסף שלהם לכסף של אחרים.


5. דוגמה אישית
לכאורה זה מובן מאליו, אבל כדאי לזכור שהילדים הם לרוב שיקוף שלנו. אם אתם יוצאים למסעות שופינג בזבזניים פעמיים בשבוע, זורקים חצי מהאוכל שאתם קונים הביתה ומפזרים כספים בלי הכרה, אל תתפלאו אם הקטנים ילמדו מכם. ילדים רואים הכל, ומי שרוצה לחנך אותם חייב להתנהג בהתאם. אגב, ישנם קורסים והרצאות מרתקות על צרכנות והתנהלות כלכלית נכונה שניתן ללכת אליהן ביחד (חפשו בגוגל) – ולהפוך את כל העסק לחוויה משפחתית מהנה ומגבשת. בהצלחה.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;