אוכל בריא

איפה אפשר להשיג אוכל בריא – בזול

נמאס לכם לשלם הרבה כסף על ירקות אורגניים, כוסמין ויתר המצרכים הבריאים? הנה כמה דרכים בהן אפשר להוזיל את העלויות

יום ראשון, 9 באוקטובר 2016

בעבר הרחוק תת-משקל היה נחלתם של העניים, ואילו העשירים זכו לשולחנות עמוסים מזון ולמראה מדושן. היום, בעולם המערבי, המצב הפוך: ככל שהמעמד הסוציו-אקונומי משתפר, גדלים הסיכויים לגזרה חטובה, מודעות תזונתית, אימוני כושר קבועים וצריכת אוכל בריא, אורגני ולא מתועש. הסיבה לכך פשוטה: מזון בריא הוא דבר יקר. פירות וירקות אורגניים, ביצי חופש, גבינות ממחלבות ומשקים פרטיים, קמח מלא או כוסמין – כל אלו כרוכים בעלות נוספת. בנוסף, ישנם מוצרים בריאים (זרעי פשתן למשל) שלא ניתן למצוא ברשתות השיווק אלא רק בחנויות טבע וברשתות מתמחות – והעלות בהתאם. הפער במחיר נובע מפער בין היצע וביקוש, פסי יצור יקרים יותר, מיסוי שונה ובנוסף – מיתוג ״יקר״ יותר למוצרים שנחשבים בריאים.

אז איך בכל זאת אפשר לסגל תזונה בריאה לכם ולמשפחה שלכם במחיר סביר וריאלי, ובאילו דרכים ניתן לחסוך? אספנו כמה טיפים.


הצטרפו לקבוצות רכישה
בשנים האחרונות התפתחו ברשת קבוצות קואופרטיביות שונות שמבצעות רכישות קבוצתיות של מזון בריא – וכך מוזילות את העלויות עבור חברי הקבוצה (הנחת כמות). דוגמה לכך היא קואופ בר קיימא בירושלים. איך זה עובד? קואופרטיבים אלה רוכשים את המזון בכמויות גדולות במחירים סיטונאיים, ומוכרים אותו לחברי הקואופרטיב ללא רווח. בדרך זו רוכשים החברים את שלל מוצרי המזון השונים במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירי החנויות ורשתות השיווק.

דוגמה נוספת לרכישות קבוצתיות היא "האורגני – משלוחי מזון טוב", שמארגנת הזמנות גדולות של מזון אורגני. באתר שלה תוכלו למצוא גם אינפורמציה מעניינת ועדכונים על קואפרטיבים וקבוצות רכישה של מזון בריא, ואף להקים כזה בעצמכם אם תרצו.

אוכל בריא

התייעצו בפורומים ובקבוצות בפייסבוק
רשתות החברתיות התפתחו בשנים האחרונות המון קבוצות ייעוץ ופורומים בהם מתייעצים הגולשים זה עם זה איך לרכוש אוכל בריא במחירים טובים יותר. יש גם מאמני תזונה רבים שיוכלו לסייע לכם לעשות שינוי, כולל טיפים איפה לקנות והיכן. שתי דוגמאות לכך הן גל סנדלר קראסיק – מטפלת בתזונה ובעלת בלוג מתכונים בריאים; והגר שפר – תזונאית שגם מפעילה קבוצה מצוינת עם מתכונים, תמיכה הדדית, המלצות רכישה ושייקים שמגיעים אליכם עד הבית.

מקומות נוספים בהם אפשר להתייעץ ולשתף בטיפים בנושא הם בלוגים וקבוצות של מתכונים בריאים, כמו למשל קבוצת "מבשלים ביחד אוכל בריא" (9,500 חברים) או הבלוג של אפרת ליכטנשטט "אז מה את עושה כל היום" – שם מרבים לעסוק בנושא, לעדכן על מבצעים טובים על מוצרי בריאות וכן לתת טיפים חסכוניים למתכונים מצוינים.


קנו ישירות מהחקלאים
יש לא מעט משקים ברחבי הארץ שבחרו למכור באופן ישיר לצרכנים, בלי פערי התיווך של הרשתות. בדרך כלל ניתן לעשות הזמנה מראש, והמשלוח מגיע לביתכם בארגז עד הבית – ביום קבוע. ניתן למצוא רבים כאלה בחיפוש פשוט בגוגל (רשימה חלקית כאן).

רכישה דומה ניתן לעשות גם במוקדי מכירות ישירים מהחקלאים, פרי יוזמות של ארגונים שונים. דוגמא טובה לכך היא מיזם "חקלאות חברתית ישירה", המכונה בתקשורת "מחאת הפלפלים". המיזם מארגן ימי מכירות מרוכזים במקומות שונים בארץ, שם ניתן לרכוש פירות וירקות ישירות מהמשק. הרווח משולש: גם תסייעו לחקלאים, גם תיהנו מתוצרת טריה במיוחד וגם תשלמו פחות. למיזם עמוד פייסבוק פעיל וכן אתר אינטרנט בו מפורסמים הימים והמקומות.


הזמינו הביתה ארוחות בריאות
זה נשמע יקר יותר אבל לפעמים סוגר פינה ועושה סדר בבלגן. לפעמים הקניה והשוטטות בשווקים וברשתות האוכל הבריא מבלבלים. ארוחות בריאות ביתיות שמגיעות עד הבית, וכבר מבושלות עבורכם, זה פתרון תזונתי מצוין ופעמים רבות – גם זול יותר. דוגמא טובה לכך היא לבריאות, שגם מציעה סדנאות, מתכונים וטיפים וגם ארוחות מוכנות וטריות עד הבית עם איזורי חלוקה מוגדרים – במחירים שפוים. רבים מהמציעים את השירותים הללו מספקים מנות בריאות, עשירות ומגוונות תוך הקפדה על שמירת ערכי התזונה הטבעיים של הרכיבים.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;