כסף והעיר הגדולה

סקר 14 הערים הגדולות חושף את הרגלי הצריכה של מעל מיליון ישראלים. אז איפה מרוויחים הכי הרבה, על מה אנחנו מוציאים את הכסף ותושבי איזו עיר קונים הכי הרבה שואבי אבק

יום שלישי, 24 במאי 2016

כולנו יודעים כמה מכוניות יש לשכן מלמעלה, ומתעניינים בכמה קנתה דודה שלנו את הדירה החדשה בנתניה. אבל כמה אנחנו יודעים על ההתנהלות הכלכלית של כל יתר עם ישראל? סקר נרחב שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בקרב כ-4,000 משקי בית ב-14 הערים הגדולות בארץ שופך אור על רמת החיים ודפוסי הצריכה בקרב 1.1 מיליון הישראלים שגרים בערים אלו. הנה כמה מהממצאים המעניינים ביותר שהתגלו בסקר, שמתייחס לשנת 2014.

אז כמה יוצא לך ברוטו בחודש?
הממוצע הארצי של ההכנסה החודשית למשק בית בישראל עומד על 18.3 אלף שקלים ברוטו. בת"א – שניצבת ראשונה ברשימה – ההכנסה ברוטו מגיעה ל-20.5 אלף שקלים בממוצע. במקום האחרון ברשימה נמצאת בת ים עם הכנסה של 13.6 אלף שקלים בממוצע למשק בית.
הסקר בדק גם את מספר המפרנסים הממוצע במשקי הבית בכל אחת מ-14 הערים הגדולות. כאן אשדוד הגיעה למקום הראשון עם 1.7 מפרנסים למשק בית. בחיפה, ברמת גן ובבני-ברק, לעומת זאת, נמצא מספר המפרנסים הנמוך ביותר – 1.2 מפרנסים בממוצע למשק בית.

משכנתה ומכוניות: ראשל"צ בראש
בכל הנוגע לבעלות על דירות ומכוניות, הכוכבת היא ללא ספק ראשון לציון. בעיר הזאת תמצאו את השיעור הגבוה ביותר של משקי בית שיש בבעלותם דירה – 76% – וגם את שיעור הבעלות הגבוה ביותר על כלי רכב – 75%. ל-27.5% ממשקי הבית יש שתי מכוניות ויותר.
העיר עם שיעור הבעלות הנמוך ביותר על דירות היא ת"א, עירם של השוכרים הצעירים: רק 40% מתושבי העיר גרים בדירה בבעלותם. בני ברק הסמוכה נמצאת בתחתית רשימת הבעלות על מכוניות: רק ל-30% ממשקי הבית יש מכונית בבעלותם, ושיעור הבעלות על שתי מכוניות ויותר עומד בעיר זו על 3% בלבד.
עוד מלמד הסקר שבערי הדרום – אשדוד, באר שבע ואשקלון – נמצא השיעור הגבוה ביותר של משקי בית שמשלמים משכנתה. באשדוד למשל 65% ממשקי הבית שבבעלותם דירה משלמים משכנתה. ברמת גן, לעומת זאת, שיעור משלמי המשכנתאות מקרב בעלי הדירות הוא הנמוך ביותר. 
עם זאת התשלום החודשי על המשכנתה בערי הדרום הוא נמוך בהרבה בממוצע לעומת ערי המרכז. באשדוד למשל הסכום הזה עומד על 2,700 שקלים, בעוד שבת"א ובירושלים הוא עומד על למעלה מ-5,000 שקלים.

לאן הולך הכסף: דיור בת"א, תרבות בבאר שבע
ההוצאה הממוצעת למשק בית בישראל עומדת על 15 אלף שקלים לחודש. מתוך 14 הערים הגדולות, בראשון לציון ההוצאה החודשית הממוצעת היא הגבוהה ביותר (15.5 אלף שקלים) ובאשקלון היא הנמוכה ביותר (11.5 אלף שקלים).
אבל על מה מוציאים? לאן הולך הכסף? התל-אביבים למשל מוציאים הכי הרבה על דיור – 33% מסך ההוצאות שלהם הולכים למטרה זו. זאת לעומת תושבי חיפה ובאר שבע שמוציאים רק כ-20% על דיור.
עוד מסתבר שאחוז ההוצאה של משקי בית בבאר שבע על חינוך, תרבות ודיור הוא הגדול ביותר בהשוואה לערים אחרות ועומד על 14%.
בתחום הפירות והירקות מנצחת בת ים, בה מוציאים משקי הבית 18% מכספם על סעיף זה. בתחום הוצאות התחבורה והתקשורת נמצאת חיפה במקום הראשון. במקום האחרון ניצבת בני ברק.

ציוד למטבח: בבני ברק אוהבים להקפיא
סוקרי הלמ"ס לא הסתפקו רק בבדיקת סעיפי ההוצאות הכלליים, אלא בדקו גם מהם המוצרים והשירותיים הפופולריים ב-14 הערים הגדולות. בין השאר נבדק שיעור הבעלות על אביזרי ציוד שונים למטבח. כך עלה כי בראשון לציון נרשם שיעור הבעלות הגבוה ביותר על מדיחי כלים – 61% – בעוד בבני ברק רק 9% ממשקי הבית מחזיקים מדיחים. המצב מתהפך כשמדובר במקפיא עמוק: כאן בני ברק במקום הראשון עם כמעט 50% ממשקי הבית. בת"א רק 9% מהבתים רכשו את האביזר המדובר.
חולון בולטת ברשימת הציוד למטבח עם אחוז הבעלות הגבוה ביותר על מתקני טיהור מים: 44% ממשקי הבית. הירושלמים לעומתם פחות מקפידים על טיהור המים – רק 18% ממשקי הבית מחזיקים מתקן שכזה.

מוצרי תקשורת ובידור: רחובות הכי מחוברת
עוד קטגוריית מוצרים שהסקר התמקד בה היא מוצרי תקשורת ובידור שכוללים, בין השאר, מנוי לכבלים וללווין, מחשבים וטאבלטים, חיבור לאינטרנט, קווי טלפון וטלפונים ניידים.
בחולון, למשל, תתקשו למצוא בית בלי טלוויזיה: 99% מחזיקים אחת לפחות בבית. בראשל"צ הכי הרבה אנשים מחזיקים מינוי לכבלים ולוויין – 87% ממשקי הבית.
רחובות, לעומת זאת, כבשה את המקום הראשון בשני סעיפים בקטגוריה: נמצא בה אחוז הבעלות הגבוה ביותר על מנוי לאינטרנט (84%) וכן על אחזקת מחשב ביתי אחד לפחות.
בת"א מחזיקים בשיא מבחינת שיעור האנשים שיש להם מחשב: מעל 60%. בבני ברק, לעומת זאת, יש הכי מעט מחשבים לנפש: רק ל-14% מהתושבים יש מחשב.
גם בתחום הסלולר הגיעה ת"א למקום הראשון: 98% ממשקי הבית שלה מחזיקים בבעלות על טלפון נייד, ו-85% מהנפשות בה מחזיקות בטלפון כזה. גם בקטגוריה זו בני ברק ממוקמת בקצה השני של הרצף: רק ל-45% מתושביה יש טלפון נייד.

מוצרי חשמל: לא שואבים בנתניה
בקטגוריית מכשירי החשמל הביתיים אפשר למצוא כמה נתונים מפתיעים ומסקרנים במיוחד.
בנתניה, תתפלאו כנראה לדעת, נמצא אחוז הבעלות הנמוך ביותר על שואבי אבק, רובוטיים או אחרים – 42% בלבד. אולי הרוח מהים עושה את העבודה. זאת לעומת ראשון לציון בה 68% ממשקי הבית מחזיקים בשואב אבק כזה או אחר.
בבני ברק, לעומת זאת, יש הכי הרבה מייבשי כביסה – כמעט ל-53% ממשקי הבית. בקצה השני של הרשימה תחת סעיף זה נמצאת בת ים, בה רק 22% ממשקי הבית מחזיקים במייבש.
גם המזגן פופולרי במיוחד בבני ברק: ב-97% ממשקי הבית שלה מותקן מכשיר כזה. שלא במפתיע, ירושלים הקרירה נמצאת בתחתית רשימת שיעור הבעלות על מזגנים – רק ב-60% ממשקי הבית שלה יש אחד כזה.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;