חברה בע"מ

אז מתי כדאי להפוך את העסק שלך לחברה בע"מ?

מי משלם פחות מסים, באילו מקרים דווקא משתלם להישאר עוסק מורשה ואיך זה קשור ללקוחות שלכם: שאלות ותשובות

יום ראשון, 21 באוגוסט 2016

יצאתם לעצמאות. זה כיף ומרגש ומפחיד. העסק גדל ומתפתח, הזמן חולף וההכנסות תודה לאל גדלות. בשלב הזה אתם כנראה בצומת החלטה: האם כדאי להפוך את העסק לחברה בע"מ? ואולי אתם תוהים אם להגדיר מההתחלה את העסק החדש כחברה? לעיתים כדאי לשמור את ההחלטה הזו לשלבים מתקדמים, ובמקרים מסוימים זה עולה כבר בשלבי ההקמה הראשוניים, בעיקר כאשר קיים צפי להעסקת עובדים בהיקף גדול ו/או הכנסות חודשיות גבוהות כבר בהתחלה.
ההחלטה לגבי הגדרת העסק היא משמעותית ורבת השפעה, וכוללת המון שיקולים והיבטים שונים כמו אחריות משפטית, שיקולי מס, דיני עבודה, מוניטין ומיתוג, עלויות תפעול ועוד. אז איך יודעים ואיך מחליטים? ביקשנו מרו"ח עדי שלום, מפירמת רואי החשבון BDO זיו האפט, לעזור לנו לעשות סדר באמצעות תשובות לשאלות נפוצות.

מה ההבדל בין חברה בע"מ לבין עוסק עצמאי?
חברה בע"מ היא עסק שמהווה אישיות משפטית נפרדת מבעליו. כלומר, קיימת הפרדה ברורה בין בעל העסק (בעל המניות) לבין החברה. עוסק פטור או מורשה הוא מעמד משפטי של עסק בבעלותו של אדם אחד או יותר (במקרה של שותפות). העסק שייך לבעלים ישירות, והאחריות הפלילית והאזרחית לנעשה בעסק מוטלת על האזרח (בניגוד לחברה שהיא כאמור יישות משפטית בפני עצמה).

האם בעל חברה משלם פחות מס מעוסק מורשה?
בעוד נטל המס שמונח על כתפיו של בעל עסק יכול לטפס מעלה עד כדי כ-50% מהרווח, שיעור מס החברות בישראל נכון לשנת 2016 עומד על 25% בלבד. המשמעות היא שרק רבע מהרווח חייב במס, ויתרתו פתוחה לשיקולים שונים ולתכנון מס. חברה בע"מ היא אם כן הרבה פעמים אופציה כדאית מבחינת מס משום שהיא מותירה חלק גדול מהרווחים להשקעה בעסק (בטווח הקצר והבינוני).
בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים באופציה של הקמת חברה גם אם לא מדובר בעסק גדול עם עובדים רבים. נטל המס המירבי על הרווח של יחיד, כולל ביטוח לאומי וביטוח בריאות, גבוה יותר מאשר נטל המס שמוטל על חברות בע"מ. ההבדל הוביל להקמה של אלפי חברות שמכונות "חברות ארנק", משום שהן לא חברות בפועל אלא עסק פרטי של אדם בודד שנרשם כחברה לצורך מיסוי. שימו לב, כי כאשר בעל מניות בחברה רוצה למשוך את הכסף אליו הוא צריך לשלם את המיסוי הבא: 25% מס חברות + 30% מס דיבידנד (על היתרה של ה-75%). במצרפי זה יוצא 47.5% – דומה לשיעור המס של בעל עסק. אולם היתרון הגדול הוא שאין ביטוח לאומי על דיבידנד, ועל משכורות יש. החל מנקודה מסוימת של הכנסה כדאי למשוך רווחים בתור דיבידנד ולא באמצעות משכורת.

אז איך מקבלים החלטה מושכלת אם להפוך את העסק לחברה בע"מ או לא?
הנה כמה כללים שכדאי להכיר.

1. טיב העסק:
לרוב, עסק אשר זקוק להשקעה רבה בהוצאות כמו הגדלת מלאי, רכישת ציוד, הגדלת אשראי ללקוחות וכדומה, יעדיף בדרך כלל את ההתאגדות כחברה בע"מ. ככל שתשאירו רווח גדול יותר בחברה לצורך השקעות כגון בציוד, ברכישת רכב פרטי, בהגדלת המלאי או בהגדלת האשראי ללקוחות – כך עדיף יהיה לכם לפעול כחברה. הסיבה לכך היא שמשולם על הרווח 25% מס חברות בלבד אם לא מושכים דיבידנדים, וזה מותיר הרבה מאוד כסף פנוי להשקעות.

2. מחזור ההכנסות: בדרך כלל ככל שהכנסותיו של העסק גדולות יותר, כך הרלוונטיות של הגדרתו כחברה בע"מ צומחת בהתאמה. היתרון המרכזי של בחירה במסלול של עצמאי (עוסק מורשה) הוא החיסכון בעלויות: לניהול פעילות באמצעות חברה בע"מ יש עלויות שיכולות להגיע גם לאלפי שקלים בחודש, בהתאם להיקף הפעילות. ישנה עלות ראשונית להקמת החברה ולרישומה, ויש צורך בתשלום של אגרות שנתיות. גם עלות ניהול החשבונות כאמור גבוהה משמעותית. אם העסק שלכם קטן ויש לו מחזור חודשי נמוך, ייתכן שההוצאה החודשית על תחזוקת החברה תפגע באופן משמעותי ברווחים שלכם, ועדיף לכם לוותר עליה.

3. הזווית המשפטית: ככל שהיקף הסיכון של העסק גדול יותר, כך כדאי יותר להיות חברה שבעליה מוגנים מכוח העיקרון של האחריות המוגבלת. בעוד שעצמאי חשוף לתביעות אישיות בשל בעיות העלולות להתעורר במישור העסקי, הרי בעלי חברה מוגנים מתביעות אישיות כל עוד פעלו בתום לב. אם כך, במידה שהעסק עלול להתמודד עם סיכונים גדולים, כדאי להעניק לבעלי המניות הגנה בדמות הפרדה משפטית בינם לבין החברה. חשוב להדגיש בעניין זה כי ההפרדה המשפטית הנ"ל איננה מוחלטת וכפופה למגבלות שונות. גם בעלי מניות בחברה בע"מ עלולים להתמודד עם חובות שנצברו בנסיבות מסוימות (למשל, התנהלות בחוסר תום לב, מעשים פליליים ועוד).

4. מיתוג: פעמים רבות, חברה זוכה למוניטין גבוה יותר ונתפסת שיווקית טוב יותר. יש פה יתרון מותגי שגם יכול להשפיע על מיקומכם בשוק התחרותי. רישום כחברה יכול לשוות לפעילות שלכם אופי רשמי ומכובד. למיתוג הזה יש חשיבות רבה בעיקר אם אתם עומדים לעבוד מול חברות גדולות במשק, שכן אלו מעדיפות במקרים רבים לעבוד מול חברות ולא מול עצמאים. רישום חברה יאפשר לכם להציג את עצמכם מולן כשווה מול שווים.

5. צבירת פיצויים: יתרון נוסף לבעלי החברה הוא שהם יכולים לבחור להיות מועסקים בה כשכירים, וככאלה מגיע להם לקבל פיצויי פיטורין. הפיצויים נצברים עד לסיום העסקתם בחברה. סכום הפיצויים הפטורים נכון להיום עומד על כ-12,000 שקל לכל שנת עבודה. ביום עבודתם האחרון הם יוכלו למשוך את הסכום הפטור ללא חיוב במס. זה יתרון ענק.

6. שקיפות: בעסקים עצמאיים אין מעקב על חשבון הבנק או פירוטי כרטיס האשראי, ובהחלט יכול להיות שהוצאות תלכנה לאיבוד (אם הן לא הוצאות מחזוריות שרואה החשבון יכול לעלות עליהן בסקירה). בחברה זה לא יכול להיות כי השקיפות היא מלאה וניתן לראות האם חסרות הוצאות.

7. דיבידנדים פטורים: חשוב לציין כי אם החברה משקיעה בעסקים אחרים כמו חברות, הרי שחלוקת דיבידנדים בין חברות פטורה ממס (כל עוד לא מחולקת ליחידים) וזה יתרון ענק מבחינת תזרים מזומנים לצורך השקעה.


* אין לראות באמור בכתבה המלצה או ייעוץ בתחום זה, יש לפנות לגורם מוסמך בתחום לקבלת ייעוץ מקצועי *


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;