כסף בהודו

אחרי מהפכת השטרות בהודו: מדריך לתייר המבולבל

ראש הממשלה החליט לבטל את שטרות הכסף הגדולים – והמדינה כולה נכנסה לכאוס. אז איך זה משפיע על המבקרים במדינה, איפה מומלץ למשוך מזומנים וממה להיזהר

יום שלישי, 13 בדצמבר 2016

זה קרה בתחילת נובמבר האחרון, בלי כל התראה מוקדמת. ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הודיע בשעת ערב מוקדמת שהחל מחצות של אותו הלילה יבוטלו שני שטרות הכסף הגבוהים במדינה – 1,000 ו-500 רופי. לתושבים הוקצה זמן קצר – עד סוף דצמבר השנה – להחליף את השטרות הקיימים אצלם בשטרות חדשים, אחרת יאבדו את כספם. במדינה בת כמיליארד תושבים, שלרובם המכריע אין חשבונות בנק כלל וש-90% מהעסקאות בה מבוצעות במזומן, מדובר ברעידת אדמה כלכלית וחברתית שהשלכותיה מרחיקות לכת וארוכות טווח.

הסיבה למהלך הדרמטי הזה היא רצונה של ממשלת הודו להילחם בכלכלה השחורה ובשחיתות, ולהעלים את רוב ההון השחור מהשוק. לשם כך הוכנסו מיידית למחזור שטרות חדשים, בני 2,000 ו-500 רופי (שטר של 1,000 לא יהיה עוד), המצוידים בשבב אלקטרוני המאפשר מעקב אחריהם.

השינוי הזה, שרבים בהודו תומכים בו ומאמינים בתוצאותיו, יוצר בטווח הקצר מצב חדש שעשוי להשפיע מאוד גם על התיירים במדינה. בשטח, נוהרים המוני הודים אל סניפי הבנקים כדי להפקיד את השטרות הישנים או להחליף אותם בחדשים. התוצאה: מול הבנקים ומכשירי ה-ATM משתרכים תורים ארוכים ובלתי נסבלים. בשווקים, בחנויות, במסעדות, במלונות ובבתי ההארחה מנסים להסתגל למצב החדש, וכמובן נמנעים ככל האפשר מקבלת שטרות שעומדים לצאת מהמחזור.

אז איך מומלץ לתיירים בהודו להתנהל בימים אלה בתוך כל הטלטלה הזאת? קבלו כמה עצות שימושיות.

1. הגיעו לכל מקום עם מזומן – רצוי דולרים או יורו. אין לדעת כמה זמן תצטרכו לבזבז על תורים למכשירי ATM.

2. הודו מחולקות למדינות (פדרציות). בבנקים של הפדרציות לא מקבלים כרטיסי אשראי בינלאומיים. ניתן למשוך כסף באמצעות כרטיס אשראי בינלאומי רק בבנקים של כלל המדינה, כמו Bank of India ואחרים.

3. בסניפי הבנקים הכלליים ניתן גם לפרוט כסף זר (בחלק מהבנקים גם יתנו יחס טוב יותר לזרים – בעיקר בסניפים הגדולים).

4. קיימת הגבלת משיכה של עד 4,000 רופי ליום בשטרות חדשים, והמכונות כאמור מתרוקנות במהירות לנוכח הביקוש הגבוה. מומלץ לברר מתי ממלאים את הכספומטים ולהתאים את הביקור בהם לשעות אלה.

כסף בהודו

5. כמו כן, מומלץ להצטייד ביותר מכרטיס אשראי אחד לנסיעה ולנסות משיכה באמצעות כל אחד מהם. יותר מזה, אפשר לנסות משיכה נוספת באותו הכרטיס.

6. עדיף לפרוט כסף בבנק ולא בסניפי צ'יינג, כי בחלקם השערים גבוהים מאוד על השטרות החדשים. בבנקים תקבלו שער רגיל (נכון לדצמבר 2016, שקל שווה קרוב ל-18 רופי ודולר אמריקאי קרוב ל-70 רופי).

7. תמיד כדאי שיהיה עליכם דרכון/צילום של הדרכון והוויזה להודו, כי בבנקים ובצ'יינגים רשמיים דורשים אותם.

8. חשוב גם לקבל קבלה על ההמרה ולשמור אותה למקרה הצורך, על כל צרה שלא תבוא.

9. לא מומלץ להתפתות לאנשים פרטיים המציעים המרת כספים בתנאים קורצים. עסקה כזו עלולה להיות לא חוקית, ובמקרים לא מעטים מדובר בנוכלים.

10. הממשלה הודיעה שתיירים היוצאים מהמדינה יוכלו להחליף בשדה התעופה שטרות ישנים עד סכום של 5,000 רופי ולקבל תמורתם מטבע חוץ.

11. ועצה אחרונה, שנכונה באופן כללי בהודו אבל בעיקר בימים לחוצים אלה: כדאי לנשום עמוק, להירגע ולגלות סבלנות. זה עוזר.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;