פתיחת חנות

המדריך המלא להרחבת העסק שלכם

איפה לפתוח? איך יוצרים בידול? האם לקחת מנהל נוסף? רגע לפני שאתם מרחיבים את העסק ופותחים סניף חדש, הנה כמה שאלות שכדאי לכם לשאול את עצמכם (ולתת תשובה טובה)

יום חמישי, 13 באוקטובר 2016

יש לכם עסק קטן ותודה לאל – הוא מצליח, מתפתח וגדל לאט לאט. עם הצמיחה אתם מתחילים לחשוב על חנות שניה ואולי עמוק בלב כבר מפנטזים על רשת משלכם. אבל עוד לפני שאתם ממהרים להתרחב, כדאי לקחת בחשבון כמה פרמטרים שחשוב להתחשב בהם כדי לא לקפוץ מעל הפופיק ולהשקיע כספים רבים שעלולים לרדת לטמיון. האם צרכי השוק מצדיקים פתיחת חנות נוספת? האם יהיה ביקוש נוסף למוצר או השירות שאת מציעים? האם אתם יכולים לחדש? מה המקור לרצון שלכם לגדול? ומה מבדיל אתכם מהמתחרים?

הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמחליטים על פתיחת חנות שניה.


1. עשו סקר שוק:



בדקו מה פוטנציאל הצרכנים באיזור בו אתם חושבים לפתוח, האם יש צורך כזה, מי קהל היעד והאם הוא נמצא בסביבה. זכרו: זה שהחנות הראשונה שלכם הצליחה במיקום X, זה ממש לא אומר שחנות נוספת תצליח במיקום Y. חלק משמעותי בבחינת כדאיות הפתיחה הוא פילוח מדויק של הקהל והאיזור בו אתם עומדים להתרחב. חשבו טוב למה בחרתם דווקא באיזור הספציפי הזה והאם בדקתם לעומק את הפוטנציאל שלו ביחס למקומות אחרים, שפחות מוכרים לכם. ייתכן שיציאה מאזור הנוחות שלכם יכולה להיות משתלמת יותר. שווה בדיקה.


2. הכינו תוכנית עסקית:



בדקו את אפשרויות המימון שלכם וקחו בחשבון שעל מנת להתרחב דרוש מימון פיננסי נוסף. לשם כך בצעו תוכנית עסקית מסודרת, עדיף עם יועץ עסקי מקצועי שיוכל להכין עבורכם תוכנית מסודרת שמתאימה לדוחות הכספיים שלכם. בדקו כמה יעלה כל דבר, אילו הלוואות דרושות לכם ומהן העלויות באיזור בו אתם מתכוונים לפתוח (שכירות, ארנונה, חשמל, נקיון ועוד). נסו להבין מראש, עוד לפני הפתיחה, מי נותן את המימון הראשוני ומה מצב הספקים שלכם. אל תהססו לבדוק אפיקי מימון שונים – בנקים, חברות אשראי, מימון חוץ בנקאי ועוד – והתקדמו לפי התוכנית העסקית. לאחר שחישבתם את עלויות המימון כדאי לקחת עוד 10% אקסטרה, לצורך הוצאות בלתי צפויות.

פתיחת חנות

3. חשבו זמן ומשאבים נדרשים:



נסו להבין כמה זמן ואנרגיות יידרשו לכם עבור ניהול החנות הנוספת. האם אתם ערוכים לכך מבחינת משאבים? אנרגיות? רצון? איזון בין משפחה לקריירה? תכננו איך אתם רוצים לנהל את ההתרחבות מבחינת כוח אדם: כמה יעלו לכם העובדים הנוספים? האם להביא מנהל לחנות – מה שיגדיל הוצאות אך יעזור להוריד מכם עבודה – או שאתם תנהלו את שני הסניפים?


4. העריכו את אופי ההתרחבות:



קחו בחשבון שכל חנות מתנהלת באופן שונה ואל תמהרו להסיק ממה שקורה בחנות אחת על מה שיתרחש בחנות השניה. גם כשמדובר באותו העסק – קהל היעד עשוי להיות שונה, העומס עשוי להתרחש בתקופות שונות של השנה וכיוב'. הצלחה של חנות אחת לא מבטיחה את הצלחתה של החנות השניה וההתנהלות צריכה להיות נפרדת, תוך הבנה של הצרכים, היתרונות והחסרונות השונים.


5. חשבו על בידול:



אמנם גם כשעסק מתפתח הכל שייך לאותו בית, אבל נסו לייצר בידול מסוים שיוכל לתת לחנות השניה סיבה לשגשג. אין טעם למשל לפתוח שתי חנויות באותו איזור לאותו קהל. מצד שני, יש להתאים את אופי החנות והסחורה למיקום החדש. לדוגמה, החלטתם על פתיחת החנות באזור של חנויות אאוטלט? כדאי לשקול להפוך את החנות השניה שלכם גם היא לסניף אאוטלט כדי להשתלב טוב בסביבה ולהתאים לציפיות של הלקוחות המגיעים לאזור הזה. הקמתם סניף בקניון יוקרה? אולי כדאי שהוא יהיה קטן ובוטיקי יותר, כדי להתאים לקהל היעד.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;