מדיה חברתית 

ואם בטוויטר לא בא לי?

מפייסבוק עד אינסטגרם, מסנפצ'ט עד לינקדאין: באיזה רשתות חברתיות כדאי לכם להיות ועל מה אפשר לוותר. מדריך לעסקים קטנים ובינוניים

יום חמישי, 2 ביוני 2016

אז הבנתם שנוכחות ברשתות חברתיות עוזרת לעסקים, והחלטתם להשקיע בזה זמן וכסף. נגיד כבר עכשיו: עשיתם את ההחלטה הנכונה. אבל בכך לא תמו ההתלבטויות. השאלה הבאה שלכם צריכה להיות איפה להשקיע בדיוק. האם אתם צריכים להיות בכל מקום כל הזמן? גם בפייסבוק וגם בטוויטר? גם באינסטגרם וגם בלינקדאין? אם אתם עסק קטן או בינוני, סביר להניח שאין לכם צורך אמיתי ובטח לא מספיק זמן ומשאבים כדי להשקיע בכל הפלטפורמות ולעשות בכולן עבודה טובה ואפקטיבית. אז איך בוחרים איפה כדאי להיות? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על השחקנים הגדולים בעולם המדיה החברתית, על מנת שתוכלו להחליט איפה להתמקד ועל מה אפשר לוותר – לפחות עד שתהיו גדולים.


פייסבוק     

מה זה: הרשת החברתית הפופולרית בעולם עם מעל 1.65 מיליארד משתמשים חודשיים נכון לאפריל 2016 – עלייה של 15% בהשוואה לשנה קודמת. בישראל 4.7 מיליון משתמשים – מה שהופך את פייסבוק למדורת השבט האולטימטיבית של האינטרנט.
מי שם: רוב האוכלוסיה נמצאת בפייסבוק, החל מגיל 13 ועד 80. עם זאת, בני נוער רבים אמנם מחזיקים בחשבונות אבל לא נכנסים אליהם הרבה – לאחר שעברו למדיות אחרות כמו סנאפצ'ט ואינסטגרם (ר' בהמשך).
לאיזה עסקים זה מתאים: כולם. בין אם אתם מוכרים שירותים או מוצרים לקהל הרחב ובין אם לעסקים, בין אם אתם קטנים ובין אם בינוניים או גדולים – עמוד בפייסבוק הוא היום הכרח מקצועי לכל עסק חפץ חיים. מה צריך בשביל להצליח: במילה אחת – תוכן. בשתי מילים – להיות מעניינים. כיום כל עסק צריך ללמוד איך לספר את הסיפור שלו. אם הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלכם מתעניינים ומביעים זאת בלייקים, תגובות ושיתופים – אתם בדרך הנכונה.
פרסום ממומן: כל מי שמחזיק בעמוד עסקי יכול לשלם לפייסבוק על מנת לקבל גישה לניוזפיד של גולשים לבחירתו. האפשרות לטרגט קהלים משוכללת במיוחד: לפי גיל, מיקום גיאוגרפי, תחומי עניין, מצב משפחתי ועוד מאות פרמטרים. כלי זה מאפשר לכל עסק להגיע ללקוחות הפוטנציאליים שלו, ולהציע להם את השירותים או המוצרים שלו. העלויות גמישות: ניתן להשקיע החל משקלים בודדים ועד אלפים ומאות אלפים. ככל שמשקיעים יותר כסף, כך מגיעים ליותר קהל. הפרסום הזול והאפקטיבי ביותר כיום בפייסבוק הוא קידום סרטוני וידאו – זאת כחלק מהמאמץ שלהם להתחרות ביוטיוב.


אינסטגרם

מה זה: רשת חברתית מבוססת תמונות פופולרית ביותר, עם 300 מיליון משתמשים ברחבי העולם. נרכשה על-ידי פייסבוק באפריל 2012. בישראל יש לה מעל 1.4 מיליון משתמשים.
מי שם: רוב משתמשי אינסטגרם (75%) הם בני פחות מ-34 – כך שניתן להגדיר אותה בתור המדיה החברתית של הצעירים. עם זאת, גם מבוגרים הולכים ומוצאים בה עניין במהירות.
לאיזה עסקים זה מתאים: במיוחד לכאלה שרוצים לתקשר מסרים דרך כלים ויזואליים וסרטונים קצרים, כמו בתי אופנה ולייפסטייל, קוסמטיקה ומסעדות. אם העסק שלכם לא יכול לספק על בסיס שוטף חומרים ויזואליים מעניינים ומקוריים – כנראה שאין לכם מה לחפש באינסטגרם.
מה צריך בשביל להצליח: להבין איך להביע את הסיפור שלכם בתמונות. ככל שהתמונות יצירתיות יותר, מעניינות יותר ומייצרות חוויה רגשית אצל הגולש – כך תצליחו יותר בפלטפורמה.
פרסום ממומן: לאחר שנרכשה על-ידי פייסבוק, החלה הרשת להציע למפרסמים לרכוש מודעות שרצות בפיד של הגולשים. אם אתם רוצים להגיע לקהל צעיר – זוהי פלטפורמה מוצלחת ואפקטיבית.


יוטיוב

מה זה: פלטפורמת וידאו בבעלות גוגל, בארה"ב נחשבת כיום למדיה חברתית לכל דבר אבל בישראל עדיין רואים בה פלטפורמה בעיקר לקידום סרטונים ולמיתוג. בכל דקה מועלים ליוטיוב 300 שעות וידאו חדשות, ומדי יום יש 4 מיליארד צפיות חדשות. אחת הקטגוריות החזקות ביותר היא סרטי עשה זאת בעצמך (DIY). כמו כן מדובר במנוע החיפוש השני בגודלו בעולם אחרי גוגל. מי שם: כל הגילאים.
לאיזה עסקים זה מתאים: בעיקרון כדאי לכל עסק להקים ערוץ יוטיוב רשמי (זה בחינם). גם אם לא תשתמשו בו הרבה, מספיק שתעלו סרטון אחד בשנה והוא יכול להתחיל לצבור צפיות לאט לאט – כשאנשים יחפשו נושאים הקשורים אליכם ויתגלגלו לסרטון שלכם. מי יודע, אולי אחת הצפיות תוליד לקוח חדש.
מה צריך בשביל להצליח: להבין איך לתרגם את הסיפור שלכם לעולם הווידאו. לא תמיד זה פשוט ויש חברות הפקה מתמחות שאפשר לשכור, אבל גם מצלמה פשוטה בסמארטפון שלכם יכולה לפעמים לעשות ניסים ונפלאות. יש המון סרטוני הדרכה באינטרנט – חפשו אותם וקחו מהם טיפים חשובים ליצירת סרטון מנצח.
פרסום ממומן: ניתן לקדם צפיות בסרטונים בתשלום לפי צפיות אמיתיות בלבד (True view). הבעיה: השימוש במערכת הפרסום של גוגל לא פשוט במיוחד וצריך ללמוד אותו – או בקורס מסודר או באמצעות צפיות בסרטוני הדרכה.

מדיה חברתית 

ווטסאפ

מה זה:
 אפליקציית המסרים שכבשה את העולם ונרכשה על-ידי פייסבוק ב-19 מיליארד דולר. 990 מיליון איש בעולם משתמשים בווטסאפ. בישראל משתמשים בה 92% מבעלי הסמארטפונים.
מי שם: כולם.
לאיזה עסקים זה מתאים: בעיקרון לא מדובר בפלטפורמה עסקית וגם אין דרך לרכוש חשיפות – אולם בעלי עסקים יכולים לצרף לקוחות לקבוצות ווטסאפ (ברשות כמובן) ולעדכן אותם שם במבצעים והטבות. רבים עושים זאת.
מה צריך בשביל להצליח: יוזמה וחריצות. זה לא עולה כסף.
פרסום ממומן: אין בינתיים. 


טוויטר

מה זה:
 רשת מיקרובלוגינג (עד 140 תווים) סופר פופולרית בארצות-הברית שהוקמה ב-2006 ומאפשרת לאנשים לחלוק מסרים קצרים עם העוקבים שלהם. בעולם יש 316 מיליון משתמשים. בישראל חצי מיליון משתמשים.
מי שם: בישראל – בעיקר סלבריטאים, עיתונאים ואנשי ברנז'ה.
לאיזה עסקים זה מתאים: כאלה שפונים לקהלי היעד הללו.
מה צריך בשביל להצליח: לדעת לכתוב קצר וקולע, לנסח מסרים בצורה חדה ועם טוויסט מעניין.
פרסום ממומן: ניתן לפרסם ציוצים ממומנים שיופיעו לגולשים בפיד שלהם ואף בתוצאות החיפוש. ואולם בישראל אין כמעט חברות שמפרסמות בטוויטר.


סנפצ'ט

מה זה:
 מדיה חברתית חדשה יחסית (2011) שכבשה בסערה את בני הנוער בארצות-הברית ובעולם כולו עם 100 מיליון משתמשים פעילים. גם הנוער הישראלי מאמץ אותה במהירות על אף שטרם פורסמו נתונים רשמיים על כך. הרשת התחילה כפלטפורמה לשליחת תמונות שנעלמות ללא זכר לאחר כמה שניות, ואולם כיום היא משתמשת גם לצריכת תוכן מגניב שמייצרים גופי המדיה הגדולים בעולם.
מי שם: בני נוער וצעירים מתחת לגיל 23.
לאיזה עסקים זה מתאים: גדולים בלבד.
מה צריך בשביל להצליח: להבין את הפלטפורמה ואת קהל היעד, שלא פשוט בכלל לעורר בו עניין. קל מאוד להיתפס בתור Not cool ולא רלוונטי. יש להיזהר מכך.
פרסום ממומן: רק לחברות ענק שסוגרות שת"פ מסחרי.


לינקדאין

מה זה:
 רשת חברתית מקצועית/עסקית ותיקה יחסית (הוקמה ב-2002) שמשמשת כיום לשתי מטרות עיקריות: Networking, וגיוס עובדים. בשנים האחרונות מנסה להעמיק גם את תחום התוכן בתוכה. לרשת 433 מיליון משתמשים בעולם, מתוכם 1.2 מיליון ישראלים.
מי שם: עסקים, אנשי מקצוע, מחפשי עבודה וכל מי שמעוניין ב-Networking.לאיזה עסקים זה מתאים: בעיקר חברות הייטק וגופים בינוניים וגדולים שעובדים עם עסקים (B2B) וזקוקים כל הזמן לעובדים חדשים. בעולם העסקים הקטנים זה מתאים בעיקר לסטארטאפים.
מה צריך בשביל להצליח: היכרות מעמיקה עם הארגון ויכולת לייצר תוכן רלוונטי ברמה גבוהה. קהל היעד הוא מתוחכם ומצפה לסטנדרטים גבוהים של הבנה בסביבה העסקית.
פרסום ממומן: ניתן לפרסם מודעות צד לקהל מטורגט. הפרסום יקר יחסית – ועשוי להגיע לעשרות שקלים לכל הקלקה.


פינטרסט

מה זה:
 רשת חברתית לשיתוף קישורים ותמונות, כשהפעולה העיקרית שנעשית בה היא הדבקה (pin) של תמונות ללוח שעם וירטואלי. לפינטרסט 100 מיליון משתמשים פעילים בעולם. מספר הישראלים לא פורסם.
מי שם: 79% ממשתמשי פינטרסט הם נשים, כאשר תחומי העיסוק העיקריים של המשתמשות הם יצירה, אופנה, אומניות, קוסמטיקה, מתכונים ונושאי לייפסטייל שונים. חזק מאוד בענייני חתונות.לאיזה עסקים זה מתאים: כאלה שעוסקים באומניות ויצירה. מתאים גם לעסקים קטנים.
מה צריך בשביל להצליח: יצירתיות. אם התוכן לא יהיה כיפי ונעים – הסיכוי שיצליח נמוך.
פרסום ממומן: יש, אבל לא נפוץ בישראל.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;