שנת מס

2016 בורחת: מה שעצמאים צריכים לעשות ממש עכשיו

בעלי עסקים, יש לכם רק עוד כמה ימים לבצע כמה פעולות שימקסמו את הטבות המס שמגיעות לכם. מדריך מקוצר

יום חמישי, 29 בדצמבר 2016

סוף השנה האזרחית הוא גם סוף שנת המס – וגם ההזדמנות האחרונה לביצוע פעולות שימצו את המרב מההטבות להן זכאים עצמאים. ביקשנו מרו"ח עדי שלום ממשרד רואי החשבון BDO זיו-האפט לעזור לנו לפרט את הפעולות החשובות ביותר, ואת היתרונות הגלומים בהן דווקא לקראת סוף השנה.

במרכז הדברים עומדות ההפרשות – לקופת גמל (כולל קרן פנסיה וביטוח מנהלים) ולקרן השתלמות. עצמאי, בניגוד לרוב השכירים, לא תמיד יודע במהלך השנה את גובה ההכנסה החייבת במס שלו. רק לקראת סוף השנה ניתן לקבל מרואה החשבון הערכה מדויקת של הסכום הזה, ואז עדיף לבצע בהתאם את ההפקדה בקופות.

המטרה היא לקבל הטבה גבוהה ככל האפשר עבור הפקדות אלה. במקרה שהעניין לא ידוע, הסכום המופקד בקופות הגמל וההשתלמות מוכר לצורך זיכוי ממס או ניכוי מס (זיכוי – סכום המופחת ישירות מהסכום שיש לשלם כמס; ניכוי – סכום המופחת מההכנסה המחויבת במס). אלה כספים המופקדים לצורך חיסכון ולכן הם מוכרים כהוצאה. אלא שבשונה מהוצאות רגילות – רכב, הוצאות משרדיות וכו' – כאן אין למעשה הוצאה, אלא הפקדה לחיסכון. מה טוב.

שנת מס

סיבה נוספת לתשלום ההפקדות רק בסיום השנה היא העובדה שעצמאים זקוקים להימצאותו של הון בעסק במשך השנה. ההון הזה עובד בתוך העסק – בהשקעה, בהגדלת מלאי וכו' – ולכן עדיף שהכסף יישאר בסביבה כל השנה וימלא את תפקידו, ורק לקראת 31.12 יעבור, בחלקו, להפקדות השונות.

עם זאת, חשוב לגלות ערנות ולבצע את כל תשלומי ההוצאות וההפקדות עד היום האחרון של שנת המס. הטעם פשוט: כששנת המס מסתיימת, מסתיימות גם ההטבות. הוצאה (או הפקדה) תוכר לצורך הטבת מס רק אם בוצעה עד ה-31.12. משמעותו של איחור: אובדן ההטבה. וזה, כמובן, חבל מאוד.

רו"ח שלום מפנה את תשומת לבם של העצמאים לתשלום נוסף, שאינו הפקדה, אך גם אותו מומלץ לבצע לקראת סוף השנה: התשלום לביטוח הלאומי הוא מקדמה המחושבת על פי הערכה של גובה ההכנסה הצפוי. במקרים שבהם נוצרים הפרשים לחובת העצמאי (התברר כי הכנסתו בשנה מסוימת הייתה גבוהה מזו שהוערכה, ובהתאם לכך עליו לשלם סכום נוסף לביטוח הלאומי), עומדות בפניו שתי אפשרויות. האחת, להמתין לשומה המעודכנת, שתיערך ותישלח אליו במועד מאוחר יותר – ולשלם אז. השנייה, להגדיל את השומות (גובה התשלומים) ולשלם לביטוח הלאומי כבר לקראת סוף השנה.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;