החזר מע"מ

טסים לחו"ל בשביל השופינג? כך תקבלו החזר על המע"מ

על אילו מוצרים אפשר לקבל החזר, איזה מסמכים צריך להכין מראש, ומה קורה אם שוכחים לבקש את ההחזר בשדה התעופה. מדריך תכל'ס

יום חמישי, 18 במאי 2017

עם כל הכבוד לאתרים התיירותיים הקלאסיים, לקסם של העיר העתיקה, לתצפית הפנורמית ולמסעדות המשובחות – אנחנו יודעים שחלק ניכר מהזמן שאתם מבלים בחופשה בחו"ל מוקדש לשופינג. זה בסדר, קשה להגיד "לא" להמוני הסיילים המטורפים ברחוב אוקספורד הלונדוני, או למחירים הנמוכים תמידית ברשת הביגוד פרימרק.

טסים לחו״ל? כל המידע שצריך לנסיעה נוחה ומשתלמת


לקנות בחו"ל זה גם כיף ופעמים רבות זול יותר מאשר בארץ. מלבד במחירים הנמוכים, לשופינג בחו"ל יש יתרון נוסף: כתיירים, פעמים רבות אינכם נדרשים לשלם מע"מ על הרכישה שביצעתם. המילים "פעמים רבות" חשובות כאן – שכן לא מדובר בהטבה שתקבלו בכל חנות ובכל מדינה. בחנות חייב להיות מצוין (על חלון הראווה או על גבי שלט בתוכה) – Tax Free Shopping. במדינות כמו תאילנד או הודו בקושי תמצאו כאלה, אבל במדינות אירופאיות רבות (בריטניה, צרפת, ספרד, גרמניה ועוד) יש מספיק חנויות שיאפשרו לכם לנצל את ההנחה. האתרGlobal Blue מספק רשימה מקיפה של חנויות כאלה.

החזר המע"מ אינו תקף על כל סוגי המוצרים. הוא רלוונטי לבגדים, מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי קוסמטיקה ועוד – אבל הוא לא חל על ארוחות במסעדות או על אירוח במלון. בנוסף, יש סכום מינימום – המשתנה ממדינה למדינה – שאתם צריכים להוציא כדי לקבל החזר. בבריטניה מדובר ב-30 ליש"ט. באיטליה הסכום עומד על 155 יורו. בצרפת תצטרכו להוציא לא פחות מ-175 יורו כדי לקבל החזר. בכל מקרה, לא תקבלו אותו כבר במעמד הקנייה (כלומר: בחנות), אלא כהחזר כספי במזומן או בזיכוי אשראי בשדה התעופה.

מוטב שהעלייה למטוס בדרך הביתה תתרחש לא מאוחר משלושה חודשים לאחר הקנייה – מאחר שזהו פרק הזמן שלאחריו אובד תוקף ההחזר במדינות רבות (בריטניה וצרפת, למשל).

החזר מע"מ

איך מקבלים את ההחזר?  

לפני הכול, הקפידו לשמור כל קבלה בכל רכישה שאתם מבצעים. אם אין קבלה – אין החזר. בנוסף, חובה לבקש מהמוכר בחנות טופס מיוחד להחזר מע"מ. אתם תצטרכו למלא בו את פרטיכם והמוכר יחתום. הקפידו לוודא שהוא אכן עשה זאת. סביר להניח שהמוכר יבקש לראות את דרכונכם לפני החתימה, אז כשאתם יוצאים לקניות ודאו שהוא עליכם.

כשאתם מגיעים לשדה התעופה, שאלו היכן נמצא דלפק החזרי המס. עשו זאת עוד לפני שאתם מפקידים את המזוודות, שכן במקרים מסוימים ייתכן שתתבקשו לא רק להציג את הקבלות – אלא גם את המוצרים עצמם. בדלפק שילפו את הקבלות ואת הטפסים שמילאתם בחנות. איש השירות ישאל כיצד אתם מעדיפים לקבל את ההחזר (במזומן או בזיכוי אשראי) ולאחר מכן ייתן לכם אותו – פעמים רבות בניכוי עמלה שלוקחת החברה שמפעילה את הדלפק. הסכום שתקבלו בחזרה הוא אחוז המע"מ בעסקה שעשיתם, והוא משתנה ממדינה למדינה. בעוד שאצלנו בארץ המע"מ עומד על 17%, בהונגריה הוא לא פחות מ-27% מעלות העסקה (!), ובבריטניה ובצרפת המע"מ מסתכם ב-20%. בעמוד הזה תוכלו לבדוק מה המע"מ בכל מדינות העולם.


ומה קורה אם שכחתם או לא הספקתם לבקש החזר בשדה התעופה?    

ניתן לקבל את ההחזר גם בארץ. ניגשים עם הניירת הרלוונטית לדלפק של חברת "טוטאל מאני" בנמל התעופה בן גוריון, עושים תהליך דומה לזה שתואר כאן – ומקבלים צ'ק עם החזר כספי (שיהיה נמוך מעט מגובה המע"מ).    

תמיד נחמד לקבל כסף בחזרה, אבל כדאי גם לשים לב שהפעולה הזאת משתלמת לכם מבחינת עלות-תועלת. אם עשיתם מעט קניות וסכום החזר המע"מ שמגיע לכם אינו משמעותי – ייתכן שלא שווה לטרוח למלא טפסים, לשמור קבלות ולעמוד בתורים בשביל כמה עשרות שקלים. לשיקולכם.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;