ביטול עסקה בכרטיס אשראי

המדריך המלא לביטול עסקה בכרטיס אשראי

רכשתם כורסה נמוכה מדי? המחשב שרכשתם לא סופק בזמן? ברוב המקרים החוק יאפשר לכם לבטל את העסקה, אבל כדאי גם לדעת מתי לא תראו את כספכם בחזרה

יום ראשון, 9 באפריל 2017

זה קורה לכולנו. מוצר כלשהו בחנות מוצא חן בעינינו ואנחנו שולפים את כרטיס האשראי, משלמים ולוקחים אותו הביתה בתחושת סיפוק. רק ששם, בבית, לפעמים אנחנו מתחרטים על הקנייה. אולי כי מה שקנינו לא נראה טוב כמו בחנות, או שהוא לא מתאים למיקום שייעדנו עבורו ואולי אנחנו מבינים שבעצם הוא יקר מדי ביחס למה שהוא נותן.

למרבה השמחה, בדרך-כלל חוק הגנת הצרכן מאפשר לנו להחזיר מוצר שנקנה ולבטל את העסקה. בשלושה מקרים חלה על העסק החובה לקבל את המוצר בחזרה ולזכות אתכם במלוא הסכום ששילמתם:
1. אם עוד לא עברו יומיים או שבועיים מרגע הרכישה (בהתאם לסוג המוצר, ראו פירוט בסוף הכתבה).
2. במידה שהמוצר פגום או שהייתה טעות בעסקה.
3. כשהמוצר לא הגיע ליעדו.

ברוב המקרים, את הכסף ששילמתם תקבלו בחזרה כזיכוי בחשבון האשראי של הכרטיס שבו ביצעתם את הרכישה (לכן גם יש להקפיד להביא אותו אתכם לחנות כשאתם מגיעים לבקש את הזיכוי). במקרים אחרים ייתכן שתקבלו בחזרה את כספכם במזומן או בצ'ק. העסק רשאי לגבות מכם דמי ביטול של 5% מעלות העסקה, עד לרף של 100 ש"ח.

צרכן שמבקש לבטל עסקה בכרטיס אשראי חייב להציג חשבונית, קבלה או פתק החלפה, שיוכיחו את ביצוע הרכישה. אם אין לכם אחד מאלה, תוכלו להציג כל הוכחה אחרת (למשל התכתבות במייל) המעידה על ביצוע העסקה עם העוסק, על מועדה, סכום העסקה ואופן התשלום.


אפשר לפנות לחברת האשראי

   

בדרך-כלל ביטול עסקה בכרטיס אשראי מתנהל מול בית העסק שבו היא נעשתה, אבל יש מקרים שבהם אפשר גם לעשות זאת ישירות מול חברת האשראי. במקרה שבו הלקוח לא קיבל את המוצר או השירות, וחלף מועד ההספקה או מתן השירות, הוא יכול לפנות לחברת האשראי ולבקש לבטל את העסקה באופן חד-צדדי, ללא תיאום או אישור של בית העסק. במידה שחברת האשראי מצאה את פנייתו של הלקוח כמוצדקת – היא תבטל את העסקה ותעצור את התשלומים העתידיים שטרם נפרעו, או שתזכה את הלקוח במלוא סכום העסקה אם זו בוצעה בתשלום אחד. כך יקרה גם במצב שבו נודע ללקוח מראש שבית העסק לא יוכל לספק את הסחורה שהוזמנה (כי היא לא נמצאת במלאי, כי העסק נסגר וכדומה).

ביטול עסקה בכרטיס אשראי

עם זאת, יש מצבים שבהם לא ניתן לבטל עסקה בכרטיס אשראי. אם, למשל, רכשתם ריהוט שהורכב בביתכם או קניתם מוצרים שיוצרו במיוחד עבורכם לפי מידות או דרישות מיוחדות - לא תוכלו להתחרט. יש מוצרים נוספים שלא תוכלו להחזיר רק מפני שהתחרטתם לגביהם (ולא מהסיבה שנמצא בהם פגם). את הרשימה המלאה תוכלו למצוא בסוף הכתבה.

אם, חלילה, נגנב כרטיס האשראי שלכם והגנב "חגג" עליו - אל דאגה. במקרה כזה יש להודיע מיד לחברת האשראי ולבקש את ביטול הכרטיס. במעמד זה צריך להצהיר אילו עסקאות שנעשו בכרטיס לא בוצעו על-ידכם. החברה תיתן עליהן זיכוי מלא.

שאלות ותשובות

האם ניתן להחזיר מוצר שאריזתו נפתחה?  
ניתן להחזיר חלק מהמוצרים גם לאחר שנפתחו, אבל בתנאי שלא נעשה בהם שימוש. החוק קובע שעצם פתיחת אריזת המוצר אינה בהכרח הוכחה שנעשה בו שימוש. הדבר נכון בעיקר למוצרי ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים ואלקטרוניים, מטהרי ומתקני מים ושעונים.

תוך כמה זמן ניתן להחזיר מוצר?  
ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירי חשמל, מתקני מים ושעונים – ניתן להחזיר תוך 14 יום.
ביגוד והנעלה – אפשר להחזיר תוך יומיים מהקנייה.
נופשים בישראל – ניתן לקבל החזר תוך 14 יום מביצוע העסקה, אבל לפחות 7 ימי עסקים לפני הטיסה.
קורסים (למעט פסיכומטרי) – אפשר להחזיר תוך 14 יום מיום העסקה, אבל לפחות 7 ימי עסקים לפני תחילת הקורס.

איזה סוג עסקאות לא ניתן לבטל בשום מצב?

1. ריהוט שהורכב בבית.
2. מוצרים שיוצרו על-פי מידות או דרישות מיוחדות.
3. מוצרי מזון ואוכל מוכן.
4. תרופות ותוספי תזונה.
5. מוצרים שערכם אבד בפרק הזמן עד להחזרתם לעסק (למשל עיתון או מוצר שעשוי להתקלקל כמו חלב).
6. דיסקים ומשחקי מחשב שאריזתם נפתחה.
7. תכשיטים שעלותם יותר מ-3,000 ₪ (למעט שעונים).
8. הלבשה תחתונה ובגדי ים.
9. גז (בלון או צובר).
10. שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי המתבצעים במלואם מחוץ לישראל.
11. רכישה שבה אמצעי התשלום עבור העסקה היה תווי קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען.

הכתבה הוכנה בסיוע עו"ד אלון רחמיל.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;