אתרים סיניים

תבין, זה מסין

מדריך: מה חשוב לדעת ומאיזה מלכודות כדאי להיזהר כשקונים באתרים סיניים

יום ראשון, 22 במאי 2016

על עובדה אחת אין מחלוקת: אתרי הקניות הסיניים כבשו את עולם הקניות המקוון. לכאורה אפשר למצוא שם הכל ובזול: גאדג'טים אלקטרוניים מכל הסוגים והמינים, תכשיטים, בגדים, איפור וטיפוח ומה לא בעצם. גם הישראלים כמובן נפלו בקסמם של "עלי אקספרס" "דיל אקסטרים" וכל יתר הענקים, וכיום רבים מאיתנו משתתפים בחגיגת הקניות מהמזרח בלי לחשוב פעמיים.

אז נכון, הביקור בסופרמרקט הסיני הגדול של הרשת עשוי להשתלם מאוד מבחינה כספית, אבל לפעמים הוא גם עלול לחשוף אותנו לצרות לא מתוכננות כמו מוצרים פגומים, עלויות בלתי צפויות והונאות. ממה כדאי להיזהר כשקונים באתרים הסיניים?


זול זה לא תמיד משתלם: השוו למתחרים

הסיבה העיקרית לפופולריות הגורפת של אתרים סיניים היא המחירים הנמוכים במיוחד של הפריטים הנמכרים בהם. מצד שני, הדימוי של אתרים אלה כזולים במיוחד עלול להיות גם מלכודת. לא תמיד המחירים באתר כזה או אחר הם אכן נמוכים ביחס למה שמציעים המתחרים – כולל אתרי קניות מקומיים בארץ – אבל הגולשים לא תמיד טורחים לבדוק את זה. כמו כן, המחיר הנמוך עלול להחביא מאחוריו מוצר מאיכות נמוכה במיוחד או מותג מזויף.
לכן, לפני שאתם מאשרים את העסקה כדאי לערוך השוואת מחירים מול אתרים אחרים. מומלץ גם לנהוג בחשדנות יתרה כלפי דילים מדהימים במיוחד: ככל שהמחיר נראה לכם נמוך מדי ביחס למוצר, כך כדאי יותר לבדוק מה עומד מאחורי זה. דלו פרטים רבים ככל האפשר אודות המוצר באמצעות תמונות המוצגות באתר ומידע נוסף שנמסר בו.

קראו עוד:
נתקלתם בבעיה במהלך הרכישה? שירות הלקוחות שלנו לשירותכם

כולל משלוח או לא? הציצו באותיות הקטנות

לא תמיד המחיר שזועק לנגד עיניכם באתרים סיניים הוא המחיר המלא של המוצר. לעיתים מדובר במחיר גולמי, ללא עלות המשלוח או מיסים שמתווספים בדרך ועשויים להגדיל פלאים את המחיר הסופי – בעשרות דולרים ויותר. לעיתים פרטים אודות העלויות הנוספות מוחבאים באותיות קטנות במקום כזה או אחר על המסך או בתוך האתר, כך שאתם עלולים לפספס אותם. בגלל זה חשוב לוודא מהי בדיוק עלות המשלוח ואם נכללות במחיר הסופי עלויות נוספות.

שימו לב שלעיתים האתרים מציעים מספר סוגים של משלוחים – יקרים יותר ופחות. במקרים רבים ברירת המחדל שהאתר מעודד אתכם לבחור היא משלוח מסוג יקר יחסית. ודאו שבחרתם בסוג המשלוח הרצוי לכם.
מנגד, ייתכן שברירת המחדל שתוצע לכם תהיה משלוח בחינם או בעלות נמוכה. גם במקרה כזה חשוב לפקוח עין: בדקו באיזו דרך נעשה המשלוח ומהו זמן האספקה. ייתכן שתעדיפו לשלם קצת יותר אבל לא להמתין חודשיים לפריט שרכשתם.

אתרים סיניים

פרצות ברשת: שמרו על הפרטיות

הנהירה העצומה לאתרים סיניים הופכת אותם למועדים במיוחד לניסיונות פריצה. כמו כן, בחלק מהאתרים רמת אבטחת המידע אינה גבוהה. כבר פורסם על פרצות באבטחת מידע ועל תקיפות של האקרים שבוצעו כנגד אתרים אלה בניסיון לדלות פרטים אישיים של לקוחות, כולל נתוני כרטיסי אשראי.
איך נזהרים? ראשית, כדאי לגלוש באתרים סיניים דרך חיבור פרטי ולא חיבור wi-fi ציבורי שכל אחד יכול להתחבר אליו – בין אם אתם גולשים דרך הסמארטפון ובין אם דרך המחשב. שנית, נסו לבדוק עד כמה האתר מאובטח. אתרים עם מדיניות וטכנולוגיית אבטחת מידע רצינית לרוב יציגו זאת בבירור לגולשים. תקן הצפנה מקובל באתרים שנועד להגביר את רמת האבטחה בהם קרוי SSL ובדרך כלל ניתן לראות עדות לכך בדף הרכישה. עוד סימן חיובי מבחינתכם הוא אייקון של מנעול או מפתח המופיע בשורת הכתובת כשאתם נמצאים בדף הרכישה. שלישית, תוכלו להגביר בעצמכם את רמת האבטחה של העסקה באמצעות תשלום מאובטח, שנעשה דרך צד שלישי שאינו חושף את אתר הקניות לפרטי כרטיס האשראי וחשבון הבנק שלכם.
טיפ נוסף: ליתר ביטחון, בדקו היטב באופן עקבי ושגרתי את פירוט הרכישות בכרטיס האשראי שלכם. כך תוכלו לאתר מהר יחסית רכישה שבוצעה באמצעות כרטיסכם ללא ידיעתכם ולנסות לבטל אותה.


היזהרו מחיקויים

נוכח הפופולריות הרבה של האתרים הסיניים, האקרים עלולים להקים אתרים מתחזים וכך לגרום לגולשים תמימים להפקיד בידיהם את כספם ואת פרטיהם האישיים ללא תמורה. אתרים מזויפים כאלה עלולים לצוץ ברשת במיוחד בימי קניות המוניים, דוגמת Black Friday, בהם האתרים מציעים מבצעים שווים במיוחד. בדיוק כמוכם, גם ההאקרים יודעים מתי חגיגת הקניות מגיעה לשיאה ועלולים להגביר את ניסיונות ההתחזות שלהם.
איך אפשר להימנע ממצב מצער כזה? גלשו לאתרים ישירות באמצעות הקלדת שם הדומיין שלהם בגוגל ולא דרך לינקים אליהם נחשפתם במייל, בבאנרים או בפוסט כזה או אחר. כמו כן, אם נתקלתם באתר שאינו מוכר לכם נסו לבדוק מה אומרים עליו חבריכם – בבית או ברשתות החברתיות.
מצד שני, רצף של ביקורות חיוביות מאוד על האתר – באתר עצמו או בדף הפייסבוק שלו – אמור לעורר את חשדכם. כדאי גם לשים לב לתכני האתר: ריבוי פרסומות קופצות, דילים לא הגיוניים בעליל ודרישות מוגזמות לפרטים אישיים – למשל תאריך יום הולדת ומספר תעודת הזהות – כל אלה עשויים להעיד על חוסר אמינות של האתר או על היותו מתחזה.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;