כסף בחו"ל

ותודה לברקזיט

איך לקבל החזר מס, איפה מוצאים כרטיסים מוזלים לתיאטרון וכמה לשלם על פיש אנד צ'יפס. מדריך לכסף בבריטניה: כתבה שניה בסדרה

יום ראשון, 18 בספטמבר 2016

בריטניה. אוטובוסים אדומים, בית מלוכה, תה של מנחה, גשר לונדון, בי.בי.סי, מישהו מטפל בך, השביעיה הסודית, הביטלס וכמובן – אוקספורד סטריט המיתולוגי. מאז ומעולם נסיעה לאנגליה, וללונדון בפרט, נחשבה לחופשה מהחלומות, ולא במקרה. לאחרונה, בעקבות הברקזיט (החליטה בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי), הייאוש אפילו נעשה נוח עוד יותר כשהפאונד הגיב בנפילה חדשה וכעת השופינג בממלכה זול מתמיד. אז כמה שווה לירה שטרלינג, איך עובדים המיסים וכמה טיפ להשאיר במסעדות? הנה כל מה שרציתם לדעת על כסף בבריטניה – כחלק מסדרת מדריכי "כסף בחו"ל" שלנו.  


מטבע

לירה שטרלינג (ליש"ט או פאונד או "קוויד" בסלנג) היא המטבע הבריטי הרשמי בממלכה המאוחדת, שכוללת את בריטניה וצפון אירלנד. הליש"ט מתחלק ל-100 פני, ושערו נכון לכתיבת שורות אלו (ספטמבר 2016) הוא כ-5 שקלים. היחלשות המטבע הביאה בחודשים האחרונים לנהירה תיירותית לממלכה ולעלייה ברכישות המקוונות מאתרים בריטיים. כרטיס למוזיאון מאדאם טוסו למשל עולה 15 פאונד, וכעת זה משתלם הרבה יותר עבור החוויה האייקונית. כך גם הכניסה להצגות ולמחזות הזמר הפופולריים.


משיכת מזומן והמרה  

חשוב לדעת כי שקלים אינם מתקבלים להמרה באנגליה, וכי המגיעים לתחומי אנגליה ממדינה שאינה חברה באיחוד האירופי נדרשים להצהיר על סכום שווה ערך ל-10,000 יורו ומעלה אותו הם מחזיקים במזומן, בהמחאות נוסעים, בשטרות בנקאיים ובצ'קים. אי לכך, הדרך הטובה ביותר להתנהל כלכלית באנגליה היא באמצעות תשלום בכרטיס אשראי בכל מקום בו זה מתאפשר.
לגבי משיכת מזומנים להוצאות קטנות, תוכלו לעשות זאת במכשירי ה-ATM הבנקאיים הרבים (עדיף על פני ATM פרטי – עצה שנכונה תמיד להתנהלות עם כסף בחו"ל) ובסניפים עצמם, שפתוחים לקהל בימים ב'-ו' בין השעות 17:00-9:30. בנמלי התעופה הבינלאומיים של לונדון פתוחים סניפי הבנקים בכל שעות היממה.


החזר מס  

בבריטניה מוטל מע"מ (VAT – Value Added Tax) על רוב המוצרים והשירותים, למעט מוצרי מזון, ספרים ובגדי ילדים. תיירים יכולים לקבל החזר מס עבור מוצרים שנרכשו במדינה, אך לא עבור שירותים. כדי לקבל החזר יש לבקש מהחנות טופס אישור ובו פירוט הרכישות, סכום הקנייה והתאריך שבו בוצעה. לא כל החנויות מוכנות לספק את המסמכים המתאימים, וחלקן דורשות לשם כך קנייה בסכום מינימלי. על רוב מבני החנויות המשתתפות בתוכנית החזרי המס מופיע סמל המציין זאת, ובכל מקרה כדאי לשאול את המוכרים על מדיניות החנות.
בנמל התעופה הבריטי בדרככם למטוס יש להראות לפקיד המכס את המוצרים שרכשתם, וכן להחתימו על הטופס שניתן לכם בחנות. את הטופס החתום שִלחו בחזרה לחנות, וזו תשלח אליכם בדואר את ההחזר הכספי או תזכה את כרטיס האשראי שלכם. חלק מהחנויות מאפשרות קבלת החזר כספי במזומן בנמל התעופה.  


תחבורה    

טיפ מועיל לשימוש ב-Underground של לונדון: במקום לקנות כרטיסים במכונה (ולהיות חשופים להונאות) או בקופות (ולעמוד בתור), ניתן להשתמש בכרטיס אשראי עם צ'יפ אלקטרוני שמעבירים ישר במחסום – והכרטיס שלכם יחויב בתעריף הנוח ביותר.


הצגות ומופעים    

כמעט כל מי שנוסע ללונדון מתכנן לבקר בהצגה או מחזמר. הבחירה קשה, וכמוה גם ההחלטה אם להזמין מראש או להמר על כרטיסים של הרגע האחרון. עשרות אתרי אינטרנט מכילים מידע מרוכז על הצגות ומחזות מוזיקליים: מה מציג איפה, מה אומרת הביקורת, מועדים, מחירי הכרטיסים, המיקום באולם (בדרך כלל הכרטיסים הזולים מאוד ממוקמים מאחורי עמוד או בתצפית גרועה, ועל הכרטיס יהיה כתוב Restricted View). כדאי להכיר את אתר איגוד התיאטראות של לונדון זהו גוף שמפעיל גם את דוכן הכרטיסים המוזלים tkts. מקורות מידע מוצלחים נוספים הם האתרים whatsonstage ו-London Theatre Guide, וכן מדור התיאטרון של אתר TimeOut הלונדוני.  

מחירי הכרטיסים משתנים כמובן מהפקה להפקה ותלוים במיקום באולם, אז טווח המחירים יכול לנוע בין 15-150 פאונד לכרטיס (הטווח הגבוה הוא להצגות חדשות במיקום הכי טוב באולם). מדי פעם מתפרסמים מבצעים קצרי טווח על כרטיסים מוזלים באתרי הקופונים המקומיים דוגמת גרופון בריטניה וגם Expedia UK. מחיר כרטיסים להופעות והצגות יכול להשתנות מדי יום, וכדאי להקדיש קצת זמן לחיפושים כדי למצוא את הדיל הטוב ביותר. אגב, לא רק באינטרנט ניתן למצוא דיל טוב: באזור Leicester Square יש מספר דוכנים, בהם ניתן למצוא כרטיסים בהנחות יפות. מומלץ לא להתפתות לקנות מספסרים שעומדים כשעה לפני תחילת ההצגה מחוץ לאולם – הסיכון לרכישת כרטיס מזויף גבוה וחבל ליפול בפח.


מדיניות טיפים    

במסעדות מקובל להוסיף 10% מסך החשבון, אלא אם כבר חויבתם עבור השירות ובמקרה כזה אין צורך להשאיר תשר נוסף. במלון נהוג להשאיר טיפ לנושאי המטען מטבעות בודדים של ליש"ט. סכום הטיפ משתנה בהתאם לכמות המזוודות וליוקרת המלון. עבור סחיבת המטען, גם נהג המונית יצפה לתשר, בשיעור של 10% ממחיר הנסיעה. בנסיעות ללא מטען לא מסתמכים על הטיפ שלכם, אבל מקובל לתת.


ארוחה זוגית  

כמו בכל עיר אירופאית, טווח המחירים הוא אינסופי: תוכלו ליהנות מפיש אנד צ'יפס בקרן רחוב בעלות של 5-10 פאונד, או לחילופין לאכול אצל גורדון רמזי וג'יימי אוליבר במחיר של כרטיס טיסה.  


כרטיסי אשראי    

כל כרטיסי האשראי הבינלאומיים מתקבלים בבריטניה ברוב מוחלט של העסקים.

כסף בחו"ל

אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;