עסקים קטנים

10 החטאים של עסקים קטנים

לא בודקים את מצב החשבון כל יום, עובדים רק בצ'קים ובמזומן, קופצים מעל הפופיק או ממהרים להוריד מחירים: הטעויות הגדולות של העסקים הקטנים

יום שלישי, 12 ביולי 2016

סוף סוף זה קרה: אזרתם אומץ, לקחתם נשימה עמוקה ופתחתם את עסק חלומותיכם, זה שיוביל אתכם לחיים של שגשוג כלכלי והגשמה עצמית. עכשיו הגיע הזמן לעצור לרגע וללמוד מנסיונם של אחרים: חייו של עסק קטן רצופים קשיים ומכשולים, וכדאי להכיר אותם מראש ולנסות לנהל אותם בתבונה – כדי למקסם את סיכוייכם להצליח.

אז מה כדאי לדעת? איתי וקסלר, מנהל מוצרי סליקה דיגיטליים בישראכרט, משרטט את 10 החטאים המרכזיים של עסקים קטנים בתחילת דרכם:

1. לא מבינים שניהול עסק הוא מיומנות בפני עצמה. גם אם אתם מוכשרים מאוד במה שאתם עושים, ומשוכנעים שיש לכם ביד מוצר מנצח – ניהול עסק הוא סיפור חדש לחלוטין עבורכם. אתם חייבים לקחת את הזמן וללמוד איך מנהלים תזרים מזומנים, איך מתנהלים עם ספקים, איך מנהלים את ההוצאות וכל שאר ההיבטים הפיננסיים הכרוכים בחיים החדשים שלכם. קחו בחשבון שהתשלומים מתקבלים לעתים קרובות כמה חודשים (60 יום ומעלה) אחרי שסיפקתם את העבודה.

2. לא מכינים תוכנית כלכלית לשנה הראשונה (לפחות). אם אין לכם דרך לממן את הפעילות שלכם בתקופה הראשונה בחיי העסק, אתם בבעיה. הבנק יתקשה לתת לכם אשראי כשאין לכם עדיין הכנסות ותזרים מזומנים מספק. המשמעות תהיה שלא תוכלו לקנות ציוד שאתם זקוקים לו כדי להשיג לקוחות ולייצר הכנסות, ובאין הכנסות – לא תקבלו אשראי. זהו מקרה קלאסי של ביצה ותרנגולת, וכדאי שתהיו ערוכים אליו.

3. עובדים רק בצ'קים ובמזומן. מהר מאוד תמצאו את עצמכם רודפים אחרי האיש שצריך לתת לכם את הצ'ק, שומעים תירוצים על זכויות חתימה שמעכבות את התשלום ואז – כשהוא סוף סוף מגיע – רצים לבנק ועומדים בתור כדי להפקיד אותו. היום יש פתרונות רבים שמאפשרים לכם לנהל את עולם התשלומים והגבייה באשראי, אפילו באמצעות הטלפון הסלולרי שלכם. זה פשוט וקל, ומעבר לכך – הבנק שלך יכול לתת לך מסגרת אשראי יותר בקלות, כנגד שוברי האשראי שאתה סולק.

עסקים קטנים

4. לוקחים הלוואות בריביות מטורפות. עסקים שעובדים בעיקר עם צ'קים ומזומנים, ונקלעים לא פעם למצוקת אשראי, פונים לקבל אותו בחברות חוץ בנקאיות שונות, שמנכות צ'קים ומציעות לעסק הלוואות. עסקים קטנים רבים מתפתים לקחת הלוואה כזו, בריבית גבוהה במיוחד, ונכנסים לסחרור בו הם עלולים לאבד גם את הנכסים הפרטיים שלהם, ולא רק את העסק.

5. קופצים מעל הפופיק. עסקים קטנים מתפתים לפעמים להוציא סכומים גדולים על דברים שהם לא באמת צריכים. למה לקנות מהרגע הראשון שש מכונות, כשבעצם אתם זקוקים רק לשלוש? למה לשכור משרדים יקרים על היום הראשון? והאם אתם בטוחים שאתם רוצים לשלם למזכירה, כשהיום אפשר להשתמש בשירותים של חברות שמקבלות עבורכם הודעות? נסו להתחיל במינימום ההוצאות הדרוש. בדקו היטב אם אתם זקוקים למשרד או יכולים לעבוד מהבית, ואל תמהרו לשכור כוח אדם לפני שאתם משוכנעים שיש לכם יכולת כלכלית למחויבות כזו.

6. לא משתמשים מספיק בשירותים דיגיטליים. אנחנו חיים בעידן בו ניתן לבצע כמעט כל פעולה באופן דיגיטלי פשוט ומהיר, שיחסוך לכם זמן – שהוא כסף. אפליקציית חשבון הבנק שלכם תאפשר לכם להעביר תשלומים, לעקוב אחר הוצאות ולבצע מגוון עצום של פעולות בנקאיות. אפליקציית זימון תורים יכולה לעזור לכם – במקרה של קוסמטיקאית, למשל – לאפשר ללקוחות להגיע אליכם בלי לבזבז את זמנכם על שיחות טלפון. גם הפרסום הדיגיטלי, כמובן, הוא אמצעי פשוט ויעיל להגיע ללקוחות – בעידן שבו לפליירים כבר אין כמעט כל משמעות.

7. לא בודקים את מצבם הפיננסי כל יום. לא פעם בשבוע ולא פעמיים בחודש: אתם צריכים להיות עם האצבע על הדופק ברמה יומיומית. גם כאן בא לעזרתכם העידן הדיגיטלי: באפליקציית חשבון הבנק שלכם תוכלו לקבל תמונה מדויקת של הכסף שלכם ולקבל צפי על הוצאותיכם עד סוף החודש. עסקים שלא עושים זאת מגלים לא פעם הפתעות לא נעימות, כמו העובדה שיש לכם עיקול על חשבון הבנק כי שכחתם לשלם אגרת רישוי. אי אפשר להדגיש זאת מספיק: מעקב צמוד אחר ההוצאות הוא הכרחי לכל בעל עסק.

8. לא נמצאים באינטרנט. יש לכם עסק שמוכר מוצרים לקהל הרחב? בדקו אם אתם יכולים לוותר על חנות פיזית ולהקים חנות אינטרנטית. מדובר במהלך שיכול לחסוך לכם המון כסף וזמן: לא צריך לשלם שכירות וארנונה, לא צריך להפעיל קופה ולשכור עובדים, והחנות שלכם און ליין תהיה פתוחה 24/7 ותוכל לספק את מוצריכם ללקוחות מכל רחבי הארץ. גם במקרה זה חשוב לבחור בפיתרון שיגרום לכם מינימום הוצאות וכאב ראש: חפשו גוף אחד שיכול לספק לכם את כל שירותי החנות האינטרנטית – כולל תשלומים, שילוח וכן הלאה.

9. נלחצים ומורידים מחיר. כשהמכירות לא מתרחשות בקצב הרצוי, בעלי עסקים נוטים להוריד את המחיר. לא תמיד זה נכון: כדאי לבדוק אם לא עדיף לשנות משהו בשיווק או בנגישות ללקוחות. יכול להיות שזה יעזור יותר מלהוריד כמה אחוזים ממחיר המוצר. בכל מקרה, לא כדאי לרוץ ולשבור את מחיר השוק בכל מחיר.

10. לא מתמידים. רבים מהעסקים הקטנים בישראל נסגרים, לצערנו, בשנתם הראשונה. לא פעם זה קורה כי בעל העסק מרים ידיים: קשה לצלוח את כל האתגרים שתיארנו כאן, ויש עוד רבים אחרים. אם אתם מאמינים במוצר שלכם ומקפידים להתנהל נכון כלכלית, אל תתייאשו: ההצלחה עוד תגיע.


אהבתם? שתפו את הכתבה

חזרה למעלה
;